23948sdkhjf

Køkkenkæmpe har købt en ”bundsolid vestjysk virksomhed” – og ikke for synergiernes skyld

Siden TCM Group i 2017 blev børsnoteret, har Aulum-baserede Aubo stået højt på listen over potentielle opkøbsmål. Det fortæller adm. TCM-direktør Torben Paulin, der mandag eftermiddag kunne meddele, at overtagelsen nu er en realitet.

– Strategien går primært på norske og svenske opkøb, og det er Aubo jo ikke, men den store norske markedsandel gør, at det har været et meget interessant emne for os, fortæller direktøren.

Og egentlig forventede han slet ikke, at den familieejede køkkenproducent skulle komme til salg.

– Jeg tænkte ikke, at det nogensinde ville ske, men nu var det dem, der tog fat i os. De har tilbage i 2021 drøftet, at det qua grundlæggernes alder var ved at være tid til et generationsskifte, og i den forbindelse tænkte Jens, at det skulle være en ekstern ejer, siger Torben Paulin med henvisning til Jens og Grethe Berthelsen, der stiftede virksomheden i 1985.

I oktober 2021 afgik 73-årige Jens Berthelsen imidlertid ved døden, men her halvandet år senere har bestyrelsen og familien altså fulgt op på ønsket, og hos den nye ejer har man kun rosende ord til overs for den måde, Berthelsen-familien og Aubo-direktør Torben Andersen har formået at drive forretningen på.

– I over ti år er virksomheden år for år vokset på både omsætning og bundlinje, og der er tale om en bundsolid vestjysk virksomhed med nogle meget, meget flotte resultater, lyder skudsmålet fra Torben Paulin.

Mens TCM Group trods omsætningsvækst i fjor måtte se bundlinjen dykke, satte Aubo rekord på både top og bund med en omsætning på 292 mio. kr. og et overskud, der før skat lød på 36,3 mio.

Ikke for synergiernes skyld

Nu er familien Berthelsens vækstvirksomhed blevet en del af en milliardkoncern, men Torben Paulin understreger, at ejerskiftet ikke indvarsler store ændringer for Aubo-holdet. Og det til trods for at der er blot 8,6 km mellem TCM’s fabrikker i Tvis og den nyerhvervede fabrik i Aulum.

– Vi driver Aubo videre uændret som hidtil med egen produktion, administration og ledelse. Det er en solid og profitabel forretning, som vi køber på basis af det, de står for, og ikke for at høste en masse synergier. Med det sagt vil vi selvfølgelig kigge på den fælles indkøbsvolumen og se på, hvilke muligheder den giver, forklarer TCM-direktøren.

Samtidig fremhæver han Aubos position på det norske marked, der er virksomhedens største, og hvor forhandlingen af de vestjyske køkken-, bad- og garderobeløsninger sker gennem 55 shop-in-shops hos byggemarkedskæmpen Optimera.

– Det setup betyder, at der ikke er nogen konflikter med vores norske aktiviteter på Svane Køkkenet og Nettoline, tværtimod er der tale om en tillægsdistributionskanal, siger Torben Paulin, der understreger, at der således heller ikke er planer om at ændre på den del af forretningen.

Og selvom det ikke er for synergiernes skyld, selskabet har været på opkøb, høster man naturligvis gerne dem, der skulle vise sig.

– Vi har jo allerede selv et setup i Norge, men Aubo har betydeligt mere volumen, end vi har samlet på vores to brands, så det er klart, at der bliver en betydelig og attraktiv volumen for en logistikpartner – forhåbentlig.

Bølger forskudt

TCM’s norske forretning talte forud for opkøbet 13 Svane Køkkenet-butikker og 25 Nettoline-forhandlere, og således er tilstedeværelsen i landet nu mere end fordoblet. Og potentialet for vækst er fortsat markant, vurderer Torben Paulin.

– I TCM-regi tror vi på, at potentialet i Norge ultimativt er lige så stort som potentialet i Danmark, lyder det.

Taget i betragtning at 1.032,5 af TCM’s i alt 1.146 omsætningsmillioner i fjor blev hentet på den danske hjemmebane, er der altså ingen tvivl om, at der med Aubo-overtagelsen nu skrues op for den norske indsats, men det er ikke ensbetydende med, at der skal skrues op for ekspansionen i den nyerhvervede del af forretningen.

– Med 55 udsalgssteder er Aubo allerede nogenlunde landsdækkende, så der er måske plads til en fem-ti steder mere, men det bliver i højere grad et spørgsmål om at øge salget i de eksisterende butikker, mens vi fortsætter med at investere i nye lokationer i Svane Køkkenet og Nettoline, forklarer Torben Paulin.

Da Aubo i foråret løftede sløret for det rekordgode 2022-regnskab, lød det fra direktør Torben Andersen, at nordmændene var mindre kriseforskrækkede end de danske køkkenkunder. Ifølge Torben Paulin er det imidlertid ikke den eneste forklaring på, at TCM Group ser stort potentiale i landet generelt og i Aubo i særdeleshed.

– Fordi Aubo sælger gennem byggemarkeder, har de en højere B2B-andel deroppe end vi har, og der er bremselængden i et vigende marked længere. Ligesom på det danske marked ser vi dog, at det bølger op og ned, men bølgerne kommer ikke samtidig, og det er klart, at det er noget, som vil supportere den samlede forretning i det nye setup, fastslår han.

Opkøbet medfører, at den vestjyske køkkenkoncern, der for en måned siden nedjusterede forventningerne til året efter et første kvartal, der bød på tilbagegang, nu igen skruer op for forventningerne. Nu forventes omsætningen i 2023 at lande i niveauet 1.050-1.175 mio. kr., mens det justerede driftsresultat (EBIT) spås at lande på 68-102 mio. kr., og dermed kan 2023 gå både frem og tilbage for TCM Group, der til sammenligning præsterede en 2022-omsætning på 1,146 mia. kr. og et EBIT-resultat på 97 mio. kr.

For Torben Paulin har der dog også været meget mere jordnære ting på spil i forbindelse med overtagelsen.

– Vi er jo naboer og har altid haft en god relation og en god kollegial dialog, og vi har meget stor respekt for det, som familien og Torben Andersen har skabt – det har selvfølgelig også været med til at tælle på plussiden, for der er tale om et bundsolidt firma præget af ordentlighed og loyalitet, og det er vi meget komfortable med nu at blive en del af, siger han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.161