23948sdkhjf

Brancheorganisation drager lettelsens suk: - Endelig kan Hong Kong Konventionen træde i kraft

Danske Maritime kalder det et stort og vigtigt skridt fremad mod bæredygtigt skibsophugning

Den internationale konvention for sikker og bæredygtig skibsophugning, også kendt som Hong Kong-konventionen, står til at træde i kraft inden for 24 måneder.

Konventionen blev vedtaget i 2009, så at den snart ser ud til at træde kraft kalder brancheorganisationen Danske Maritime for "en længe ventet nyhed".

Denne aftale vil sætte standarder for ansvarlig skibsophugning og fremme en mere grøn kurs i den maritime branche – og det er vigtigt Jenny Braat, direktør i Danske Maritime

Konventionen fokuserer på hele skibsophugningsprocessen og sigter mod at forhindre unødvendige risici for sundhed, sikkerhed og miljø. Videre pålægger konventionen ansvar og forpligtelser på alle involverede parter, herunder skibsejere, skibsværfter, skibsophugningsfaciliteter og flagstater.

Kan træde i kraft nu

Men for at konventionen kan træde i kraft, skal mindst 15 lande – som repræsenterer mindst 40 pct. af verdens handelsskibe målt efter bruttotonnage – deltage, og skibsophugningskapaciteten for disse lande skal være mindst 3 procent landenes samlede bruttotonnage.

Og dette er først lykkedes nu, hvor både Bangladesh og Liberia netop har ratificeret konventionen gennem Den Internationale Maritime Organisation (IMO). Bangladesh er et af verdens største skibsophugningslande målt på kapacitet, og Liberia er en af verdens største flagstater målt på størrelse. 

Med disse to lande ombord i aftalen, kan konventionen om bæredygtig ophugning træde i kraft den 26. juni 2025 – godt 16 år efter, at den oprindeligt blev vedtaget.

Beslutninger glæder både IMO og Danske Maritime, hvor CEO Jenny Braat ser frem til, at konventionen nu for alvor kan bidrage til at fremme bæredygtig skibsophugning.

- Denne udvikling markerer et vigtigt skridt for den maritime branche, for der er globalt brug for mere sikker og miljøvenlig skibsophugning. Vi har i Danmark nogle yderst kompetente ophugningsværfter, som står klar til at hjælpe både danske og udenlandske rederier med opgaven, og konventionens intentioner ligger helt i tråd med den maritime industris stærke engagement i øget bæredygtighed. Denne aftale vil sætte standarder for ansvarlig skibsophugning og fremme en mere grøn kurs i den maritime branche – og det er vigtigt, siger Jenny Braat.

Når konventionen træder i kraft, skal skibe, der sendes til ophugning, medbringe en opgørelse over farlige materialer om bord, og de godkendte skibsophugningsfaciliteter vil være forpligtet til at udarbejde en skibsophugningsplan specifik for hvert individuelt skib. 

Vi har i Danmark nogle yderst kompetente ophugningsværfter, som står klar til at hjælpe både danske og udenlandske rederier med opgaven, og konventionens intentioner ligger helt i tråd med den maritime industris stærke engagement i øget bæredygtighed Jenny Braat, direktør i Danske Maritime

Desuden vil regeringer skulle sikre, at skibsophugningsfaciliteter under deres jurisdiktion overholder konventionen, og Danske Maritime håber, at andre medlemsstater også vil tilslutte sig konventionen for at fremme ansvarlig skibsophugning på verdensplan.

EU-regler

I EU gælder der allerede i dag skrappere krav. Med indførelsen af EU Ship Recycling Regulation (EU SRR) med tilhørende certificering i 2020 blev der indført krav om, at alle skibe over 500 bruttoton, som fører et flag fra et EU/EEA-land, eller skibe fra andre flag, som anløber EU, skal have et Inventory Hazardous Materials (IHM) certificat om bord. 

Det være sig en samlet oversigt over alle de farlige eller skadelige materialer, som indgår i skibet. En oversigt der igennem hele levetiden skal holdes opdateret ved fx retrofit eller reparations – og vedligeholdelsesarbejder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078