Rejsegilde ved nyt vartegn i skrøbelig konstruktion: - Vi stod og holdt vejret herude
Pølser, øl og taler. Ja, så var der rejsegilde ved kunstmuseet Aros.
Kransen var i gule, blå og røde farver som en markering af, hvad man håber den nye kunstinstallation skal blive til. Det skal være det nye vartegn på linje med den berømte regnbue på taget. Kransen hang i en kran over dagens hovedattraktion, kuppel-konstruktionen ’The Dome’, som bliver verdens største skyspace med 15 meter til loftet.
Tirsdag var der for første gang mulighed for aarhusianerne at komme ind og opleve konstruktionen indefra. Arrangementet begyndte 15.30, men køen begyndte allerede at tage form en halv time før. 3300 havde meldt sin interesse på Facebook.
Det er til at forstå, for det er et spektakulært byggeri med en prominent placering i Aarhus midtby. Inden menige borgere fik adgang, blev der holdt et lukket arrangement for dem, som har været med til at finansiere og opføre kuplen.
- Vi har haft kuplen som en konstruktion inde i vores hoveder i rigtig lang tid. Det er spændendende, når idéer bliver fremkaldt i fysiske materialer. Nu kan vi endelig dele oplevelsen, og oplevelsen er stadig overvældende for os i byggegruppen, når vi kommer ind i kuplen. Det er jo meget specielt, fordi det meste er placeret under jorden, og lyset falder ind på en særlig måde, siger Jette Birkeskov Mogensen, tegnestuechef ved Schmidt Hammer Lassen.
Aros - The Next Level
The Next Level er en udvidelse af Aros og består af to elementer:
- Et underjordisk udstillingsgalleri på 1.000 kvadratmeter
- 'The Dome' af den 79-årige amerikanske kunstner James Turrell
The Next Level koster 212 millioner kroner og er finansieret af fonde, Aros og Aarhus Kommune
40.000 kubikmeter jord er blevet gravet op og kørt væk på 1.600 lastbillæs
"The Dome" vil med sin loftshøjde på 15 meter og diameter på 40 meter blive det største skyspace i verden
Et skyspace er et arkitektonisk design, hvor et loft har et stort hul i midten, som åbner op mod himlen
Glasfiber gjorde byggefolk nervøse
Domens konstruktion bliver skjult, når kunstværket står færdigt. Nu kan man tydeligt se, hvordan kuplen er bygget op af 30 glasfiberskaller. De bliver siden overstrøet med beton og siden jord, hvorefter James Turrell skal færdiggøre sit værk med lysinstallationer indvendigt.
Et stillads fungerede som trappe ned i kuplen. Når hele værket står færdigt, vil man kunne gå direkte fra Aros til The Dome via en underjordisk gang.
Glasfiberskallerne viser sin særlige effekt, når man træder ind i den runde konstruktion. Hvert skridt giver ekko som en lavhvisken bøn til en kirkemesse.
En kran står stadig i midten og rækker op over hullet i toppen. Kranen har fordelt skallerne, og Jette Birkeskov Mogensen lagde i sin tale vægt på, at det var et anderledes materiale at arbejde med. Glasfiber bruges ofte til vindmøller og både. Tegnestuechefen uddyber overfor Licitationen – Byggeriets Dagblad:
- Glasfiber er specielt, fordi det er et meget let materiale. Men i den rigtige form – og i det her tilfælde opskummet stabilitet – er det også et stærkt materiale. Men styrken kommer først, når den er låst i sin helhed. Da kuplen kun bestod af fem skaller, var den meget bevægelig. Vi stod og holdt vejret herude, fordi konstruktionen har svinget som en trampolin, indtil den blev låst i sin faste form.
Teori skulle holde i praksis
Det er James Turrell, som har udvalgt materialet og brugt det i andre kunstinstallationer. Sammen med hovedentreprenøren Aarsleff begyndte arkitektvirksomheden at rådføre sig med folk, der havde viden om glasfiberkonstruktioner.
- Det krævede en anden regnemaskine end den, ingeniørerne lige sad med. Vi startede derfor tidligt et samarbejde, og vi testede konstruktion af i nogle mockup-modeller for at være sikre på, at teorien også holdt i virkeligheden, siger Jette Birkeskov Mogensen.
Et stillads førte op til den snakkende del af byggepladsen, hvor stemmerne trængte klarere igennem. En anden institution i Aarhus, Havnens Perle, servererede pølser i baconsvøb.
I køen fortalte kommunikationschef i Aarhus Kommune, Michael Jaap, at det tog nogle dage at få den sidste glasfiberskal sat på. Der var ikke plads, så nogle skaller bliver skruet løs, så den sidste kunne masseres på plads.
Efterfølgende kunne The Dome blive vist frem for aarhusianerne. Klokken 15.30 var køen blevet lang, og det er den nok også, når hele kunstværket står klar til besøg i 2025.
Se billederne: Tonstunge skaller løfter Aarhus' underjordiske vartegn mod himlen
I regnbuens skær vokser et gigantisk kunstværk op