Vinduesdirektør: – Skal man investere i den her branche, kan man ikke vente, til markedet kommer igen
Skønt markedet for tiden er svært, har Henrik Sørensen ikke meget at klage over. Tværtimod går det godt hos Hjørring-baserede Vindunor, fortæller vinduesdirektøren, der for lidt mere end et år siden slog dørene op til en spritny produktionshal
– Et gammelt ordsprog siger, at man skal investere i dårlige tider, så man er klar til de gode – og det tror vi fuldt og fast på, siger Henrik Sørensen, der har kunnet kalde sig ejerleder af den nordjyske vinduesfabrik, siden virksomheden ved udgangen af 2021 løsrev sig fra Glaseksperten-koncernen.
Vinduesproducenten rejste sig således på egne ben under pandemiens opsving, og allerede i sommeren 2022 var efterspørgslen på et niveau, der krævede en udvidelse af produktionen. Bare et par måneder senere var vinden dog vendt, og Henrik Sørensen måtte varsle en fyringsrunde, der i første omgang så ud til at ramme omkring 30 af de dengang 90 ansatte.
– Men faktisk blev det kun omkring 10, vi måtte sende hjem, fortæller Vindunor-direktøren, der efterfølgende har kunnet skrive flere ansættelseskontrakter end fyresedler.
– Vi oplevede, at nedgangen satte sig i et lille halvt års tid, og januar til april var tynde, men siden er vi begyndt at tage folk ind igen, og holdet heroppe har virkelig gjort det fantastisk hen over sommeren, siger Henrik Sørensen.
Har udvidet repertoiret
I dag tæller staben omkring 125 ansatte, og senest er der udvidet med et sjællandsk showroom og kontor samt en salgsdirektør. Samtidig har vinduesproducenten dyppet tæerne i et nyt segment.
– Vi er begyndt at få projektsamarbejder. Blandt andet har vi en ordre på 2.000 vinduer til et renoveringsprojekt i Herning, ligesom vi har leveret nogle meget store elementer på 2850 x 3590 millimeter til Nordsøen Forskerpark, fortæller Henrik Sørensen.
Det er dog stadig de mindre kunder, der tegner sig for størstedelen af ordrerne hos vinduesproducenten, der i otte år var kendt som Glaseksperten Døre & Vinduer, og som oprindeligt blev stiftet i 1976 under navnet Klæstrup Maskinsnedkeri.
– Det er helt klart vores tømrermestre, der fylder mest. Projekterne er noget, vi først lige har taget hul på, og vi har fundet nogle, der gerne vil bruge os, så det begynder vi at kigge mere ind i, siger Vindunor-direktøren, der fortæller, at virksomheden derfor har etableret en projektafdeling med fuldt fokus på segmentet.
Skal han sætte tal på ambitionerne, må de større projekter ifølge Henrik Sørensen gerne fylde 20-25 pct i fremtidens ordrebøger, men han understreger, at målet er vækst i alle ben.
– Både tømrermestrene og de mindre projekter er områder, vi også skal udbygge, fastslår han og peger dernæst på, at vækst ikke er en videre enestående ambition blandt branchens aktører.
– Vi vil gerne vækste, men det vil alle jo. Vi har for eksempel lige fået nye energicertifikater og vi er med helt i top, faktisk i top, når vi snakker træ-vinduer. Vi skiller os ud med at levere Nordjysk nærvær, altså uanset kundestørrelse, så er de lige vigtige. Især når vi vækster, skal vi holde fast i det, fortæller Henrik Sørensen.
Oppe mod de store
Derfor er produktionen af de traditionelle træ-/alu-elementer suppleret med egetræ og mahogni, og med en udvidet maskinpark, et udvidet kundegrundlag og et udvidet produktrepertoire er Vindunor ifølge direktøren mere end klar til den vækst, de nordjyske næser er sat op efter. At den er lige om hjørnet, tør han dog ikke love.
– Markedet er svært og har helt klart sat sig efter nogle rigtig gode år. Og økonomisk bliver 2023 heller ikke et år, hvor vi kommer til at lave noget fantastisk resultat, tværtimod. Vi har en forhåbning om plus, men vi har også brugt året på at få fabrikken klar, så vi står så skarpt som muligt til 2024, -25 og -26, siger Henrik Sørensen.
Og dermed er vi tilbage ved det gamle ordsprog, og hvorfor det ifølge vinduesdirektøren er værd at tro fuldt og fast på i produktionsvirksomheder som hans.
– Skal man investere i den her branche, kan man ikke vente, til markedet kommer igen – der er halvandet til to års leveringstid på nye maskiner, så når markedet er der, skal man have maskinerne. Og markedet skal nok komme igen, lyder det.
Hvornår markedsvinden vender, vil han nødigt spå om, og Henrik Sørensen bilder sig ikke ind, at der på den anden side af nedgangen venter lutter rygvind og nemme vækstbetingelser. Men at der er lyse fremtidsudsigter og plads til Vindunor i et marked domineret af store koncerner, er han ikke i tvivl om.
– Vi kan sagtens hamle op med de store, når det kommer til både rådgivning og vindueserfaring, og når det kommer til kvalitetsparametre som u-værdier. Selvfølgelig er det en udfordring, når man er oppe imod så store spillere, men det hjælper os også til at holde os vågne og i gang, siger Henrik Sørensen.