I DSB’s rederi havde en kaptajn betegnelsen skibsfører.
Min far var skibsfører i DSB i 25 år – før da sejlede han i ØK, hvor han som styrmand på m/s ’Europa’ i januar 1940 var med til at sejle den danske guld- beholdning til New York.
I december 1941 var han med s/s ’Kai’ fra Rederiet Myren, da den strandede på Hollands kyst, hvorefte...
Altid bygget i Danmark, altid med dansk besætning - Nostalgirejse tilbage til de stolte DSB-færger
Fra 1872 til 1997 har DSB haft 79 færger til at betjene 11 overfarter, og DSB har således været et af Danmarks største rederier. Der var stor forskel på de korte og de lange overfarter
'Arveprins Knud' - var som 3 dækker verdens største færge, da den i 1963 blev leveret fra Helsingør for sejlads mellem Halsskov og Knudshoved, og hvor den sejlede i hele sit 37 årige liv for DSB. Den endte sine dage i Røde Havet i perioden 2000-2004, hvorefter den sejlede op på stranden i Alang, Indien for at blive til gammel jern. Min far var forøvrigt skibsfører på 'Arveprins Knud'. Foto: M/S Museet for Søfart
Vil du have det hele med?
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement