23948sdkhjf

A. Enggaard og jysk kommune i voldgiftsstrid om byggeri til 750 millioner kroner

A. Enggaard kæmper i øjeblikket en voldgiftskamp med Silkeborg Kommune om det det kommende Fredensgård-projekt. Taber entreprenøren, kan det betyde, at man må sadle om med byggeriet

Der er strid mellem entreprenøren A. Enggaard og Silkeborg Kommune.

Helt præcist kredser tvisten om 100 parkeringspladser ved det store Fredensgård-projekt i Silkeborg, der ifølge Projektagenten, Licitationens søsterportal til overvågning af udbud og projekter, har en anslået værdi af omkring 725 mio. kr.

Her mener kommunen, at der skal etableres 100 offentlige p-pladser i Fredensgård udover de p-pladser, som kommunens parkeringsnorm dikterer. Noget, som totalentreprenøren er uenig i.

Derfor er tvisten endt i en voldgiftssag mellem de to parter, og får Silkeborg Kommune medhold i deres sag, kan det betyde, at byggeriet skal have en p-kælder med tre dæk i stedet for de planlagte to dæk.

Men en trædæk løsning er dog ikke noget, som A. Enggaard finder økonomisk holdbart, da det vil blive alt for dyrt i forhold til, hvad man anser som realistisk at tjene på parkering i Silkeborg.

Det fortæller projektudvikler hos A. Enggaard, Lars Thesmer Sørensen, til Midtjyllands Avis.

- Kommunen driver selv mange p-pladser i Silkeborg på nogle gunstige vilkår for handelslivet, men det gør det sværere at få en god økonomi i at drive et kommercielt p-anlæg, siger han blandt andet.

Og skulle det derfor ske, at A. Enggaard taber voldgiftssagen, kan det betyde, at man må justere planerne for projektet, der i sin nuværende form omfatter 270 lejligheder og et erhvervslokale. I stedet kan det resultere i, at man vil bygge færre, men større lejligheder.

Det er dog ikke noget A. Enggaard har fastlagt, og Lars Thesmer Sørensen fortæller yderligere til avisen, at man regner med at få medhold i sagen.

Uanset voldgiftssagens udfald ventes det ikke at påvirke færdiggørelsen af Fredensgård, der efter planen skal stå færdigt i starten af 2029.

Fredensgård-projektet omfatter både en karrébebyggelse og et højhus i 20 etager. 70 af lejlighederne skal ligge i tårnet.

Projektet blev vedtaget i byrådet i en lokalplan i marts 2020, mens de første nedrivninger på den eksisterende grund begyndte i september 2022.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.17