23948sdkhjf

Aarhus vil nytænke varelevering: Lastbiler skal komme om natten - eller endnu bedre; slet ikke

Aarhus Centrum skal i fremtiden forsynes af mindre leverancer, der frembringes af små, fikse varebiler, der fylder mindre, støjer mindre og forurener mindre

Sådan lyder et af oplæggene fra Aarhus Kommunes Bæredygtighedsudvalg, der blandt andet foreslår at omlæsse varer uden for bymidten og så bringe dem det sidste stykke med bil eller elcykel.

Det skriver Aarhus Stiftstidende

Bæredygtighedsudvalgets plan omhandler blandt andet også, at lastbilleveringer i højere grad skal de i aften-, natte- og morgentimer.

Forslag nu drøftes yderligere i Teknisk Udvalg, hvor blandt andre Viggo Jonasen (EL) sidder. 

- Der er mange gode overvejelser, men også åbenlyse mangler. Hvor meget CO2 bliver der eksempelvis udledt ved at omlæsse og køre videre med flere forskellige, mindre biler? Og hvad med selve omlæsningscentralen - den skal jo have kapacitet til at håndtere forskellige varekategorier? Min egen fortid i vognmandsbranchen siger mig, at det ikke bliver sådan lige at lave sådan den øvelse, lød det fra Viggo Jonasen ifølge Aarhus Stiftstidende.

Ifølge avisen vil Aarhus - hvis forslaget går igennem - blive den første by i Danmark til at forsøge sig med at omlæse gods til mindre køretøjer, mens modellen allerede findes i flere andre nordeuropæiske byer.

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078