23948sdkhjf

Wärtsilä får EUs Stage V-certificering til indlandsfartøjer

Wärtsilä har fået en maritim certificering efter EU's såkaldte Stage V standarder.

Det skriver Wärtsilä på koncernens nyhedssite.

Modsat f.eks. Tier-reglerne om kvælstof- og ECA-reglerne om svovl-emissioner fra skibe, så forholder Stage V standarderne, der blev implementeret i 2020, sig til land-industriens forbrændingsmotorer. 

Stage V standarderne gælder dog ikke ift. vejtransport, der bl.a. er reguleret af Euro-standarden, hvor Euro 6-standraden for dieselkørertøjer i øjeblikket er den gældende ved kørsel i storby-zoner. Tilbage er således andre dieselmotorer i maskiner og skibe, der ikke bruges på vejene.

I forhold til Wärtsiläs certificering handler det således om fartøjer til brug på Europas indre vandveje. Dette segment af den internationale skibsfart er er modsat al anden handelsskibsfart ikke reguleret af IMO, og er i en dansk sammenhæng stort set ikke-eksisterende.

Nye færger på Genevesøen

Omvendt udgør det betragtelige dele af skibsfartserhvervet i lande som Holland, Belgien og Tyskland – og er en vigtig del af den samlede godstransport i Europa.

Wärtsilä oplyser, at certificering gælder samlede applikationer. F.eks. high-speed motoren Wärtsilä 14, der i hovedmotorkonfigurationen kommer i spektret 749 til 1.340 kW, sammen med virksomhedens NOx Reducer katalysator.

Wärtsilä oplyser endvidere, at den første ordre af den certificerede Wärtsilä 14-applikation netop er underskrevet. Motorerne og de tilhørende katalysatorer skal bruges i to færgenybygninger, der skal sejle på Genevesøen mellem Schweiz og Frankrig. 

Den europæiske flåde af kommercielle indlands-fartøjer tæller omkring 17.500.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kunst på byggehegn giver byggepladsen et smukt ansigt udadtil
Nu får alle ansatte i regionerne ret til fuld tid
Private botilbud dræner kommunernes plejebudget - en lille bitte smule
Vestjyde bliver formand for FOAs Social- og Sundhedssektor
Hovedstadens Letbane kan blive over en milliard dyrere
Appel til danske virksomheder: Råb EU op og vis, at PVC ikke uden videre kan erstattes
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.093