23948sdkhjf

Danfoss-chef om forsyningsproblemer: Vi skal vælge leverandører på en helt anden måde

Coronakrisen har sat gang i tankevirksomheden hos mange af de store industrivirksomheder. For hvordan undgår man igen at ende i en situation, hvor der opstår mangelsituationer og flaskehalse samtidig med at man får effektiviseret og optimeret sin leverandørkæde?

Hos Danfoss er det blandt andet Bendt J. Jørgensen, head of Danfoss business system, der sidder med i de overvejelser. Det skriver Børsen.

- Vi skal vælge vores leverandører på en helt anden måde, end den man traditionelt har valgt. Hvis jeg skal gøre det sorthvidt, så vælger man traditionelt sine leverandører ud fra tre kriterier, som er omkostninger, omkostninger og omkostninger. Selvfølgelig er det ikke helt sådan, men den måde, man skal vælge leverandører på fremover, det er

ud fra tre kriterier. Det er kvalitet, det er evnen til at være fleksibel sammen med os, og det er at være konkurrencedygtig

på omkostninger, siger han til avisen.

Bendt J. Jørgensen forestiller sig, at Danfoss rykker endnu tættere på sine leverandører og får skabt øget transparens og samarbejde i forholdet mellem Danfoss, kunder og leverandører. På den måde skal det blive enklere at kapere udsving i markedet.

Han erkender dog, at coronakrisen har sat Danfoss i et dilemma. For mens et tættere samarbejde med leverandørerne lægger op til at indskrænke leverandørkæden, så har krisen vist, at der kan være fordele i at have leverandører, der er regionalt baseret.

- Der er ingen tvivl om, at når man ser coronakrisen og vores supply chain, så er det svage led vores leverandører. Det er ikke for at pege fingre ad vores leverandører, det er det setup, som vi har valgt. Der, hvor man tror, at man skal have en leverandør, der skal man måske have flere leverandører. Der, hvor man går efter globale leverandører, der er det en overvejelse værd at finde ud af, om man skal have flere lokale leverandører. Vi kan også have en mere lokal tilstedeværelse, men hvor man går efter globale leverandører. Og hvis man skal have mere lokale leverandører og lokal tilstedeværelse, hvad betyder det så for omkostninger og kvalitet? Det er virkelig et vigtigt emne, vi som virksomhed er ved at arbejde os rundt om. Vi er ved at finde ud af, hvad vi vil gøre ved det på den lange bane, ikke kun på den korte bane, siger Bendt J. Jørgensen til Børsen.

Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078