23948sdkhjf

For 200 millioner kroner battericenter på vej til Nordsjælland

Et nyt battericenter, der skal håndtere samfundets stigende mængde af udtjente bilbatterier, er på vej til Farum i Nordsjælland.

Det er Stena Recycling, der står bag, og de har postet i alt 200 millioner kroner i det nye center.

Det skriver Dansk Industri.

Skrottet stiger

Sidste år endte 8.327 tons brugte bilbatterier deres dage og måtte skrottes. Og det er et tal, der bare stiger og stiger i takt med at elbilerne vinder mere og mere frem i samfundet.

- Fremtiden byder på mange flere og endnu større batterier. I takt med at bilparken skiftes fra fossilt brændstof til grøn el vokser omfanget af lithium-ion-batterier, siger Louise Drue Andersen, batteriekspert hos Stena Recycling.

En stor del af de skrottede batterier havner i første omgang i Farum, hvor virksomheden Stena Recycling - indtil videre - sorterer både småbatterier og de blysyrebatterier, som bruges i store dele af bilparken, i lastbiler, trucks og meget andet.

- Der sker meget inden for batteriudvikling. Prognoser vidner om, at vi bl.a. på EU-plan ser ind i en eksplosiv udvikling af bilbatterier, der kan genanvendes, siger Louise Drue Andersen.

Åbner i 2022

Det er blandt årsagerne til, at Stena Recycling investerer i alt 200 millioner kroner i batterihåndtering. Det sker blandt andet i Farum, hvor selskabet i 2022 indvier et nyt landsdækkende battericenter.

- Lige nu består vores behandling i hovedsagen i sortering af batterierne, hvorefter de bliver sendt til efterbehandling hos samarbejdspartnere. De store bilbatterier bliver sendt til vores anlæg i Sverige, hvor de bliver afladet og derefter sendt til ”knusning”, som det hedder, når batterierne bliver skilt ad og materialer bliver sorteret, forklarer Louise Drue Andersen.

Men med det nye anlæg vil Stena i Farum fra cirka 2024 selv kunne aflade batterierne i et anlæg, der kan udvinde reststrøm fra batterierne på en måde, som gør det muligt at genanvende strømmen.

- Vi håber på, vi kan få lov at sende strømmen ud i netværket fra Farum, men det er endnu uafklaret, om reglerne vil tillade det, siger Louise Drue Andersen.

En del kan genanvendes direkte

Det er dog ikke alle de store batterier, der behøver blive ”knust”. Mange af dem kan nemlig genbruges direkte til lagring af energi, hvor kravene til genopladning og ydeevne ikke er de samme, som de skal være i et køretøj.

- Det arbejder de især med i vores datterselskab Battery Loop. Fx samarbejder de med Volvo Buses med at skabe systemer til energilagring i beboelsesejendomme af gamle brugte elbusbatterier, fortæller Louise Drue Andersen.

Hvor mange batterier, der potentielt kan komme gennem det nye center, ved hun til gengæld ikke.

- Det er lidt et sats fra koncernens side. Nu laver vi investeringen i forventning om, at det vil være en attraktiv løsning for dem, der producerer eldrevne biler, lastbiler og busser. Men det er ikke skåret i granit, at det bliver sådan, så det er med væsentlig risiko, vi kaster os ud i det, siger Louise Drue Andersen.

Artiklen er bragt i samarbejde med Dansk Industri.