23948sdkhjf

Vaskbare kopper af PP er begyndelse for nyt eventyr hos New Loop

New Loop og Wolt har givet håndslag på et nyt samarbejde, der skal bringe mere af take away-emballagen i spil på et større bæredygtigt plan.

Der er tale om et retursystem med vaskbare kaffekopper af PP og en leveringstjeneste, der dækker store dele af København.

Tonsvis af engangsemballage skal udskiftes med genbrugelige alternativer, der skal pålægges pant. I 2025 er der et fuldt fungerende pantsystem til takeaway-emballage i Storkøbenhavn og ved større begivenheder i Danmark. Sådan lyder den ambitiøse plan for New Loop.

- Det tog Dansk Retursystem 20 år at få deres returprocent op på 97%, så vi er helt med på, at det er et utroligt ambitiøst projekt, vi har søsat. Netop derfor skal vi løfte opgaven sammen med en masse andre, og derfor er vi født af andelstanken, forklarer medstifter og direktør i New Loop Gitte Saaby Kjær i en pressemeddelelse.

Til Plastforum oplyser Gitte Saaby Kjær at kaffekopperne er produceret af polypropylen men med en ny teknologi, hvor PP'en er opskummet, og derved både har termoeffekt og langt mindre anvendt råmateriale end vanligt.

- Vi bruger mindre materiale end ved en almindelig kop af plast. Så derfor er den bedre i miljøregnskabet. Og den bruges igen og igen indtil den ikke kan bruges mere, derefter genanvendes den, siger Gitte Saaby Kjær.

Hvem vil være med?

New Loop inviterer alle takeaway-leverandører med ind som partnere i projektet med at skabe et pantsystem og dermed få et medejerskab over den cirkulære omstilling. Senest er leveringstjenesten Wolt kommet ombord som andelshaver, og det er en utrolig vigtig partner, vurderer Gitte Saaby Kjær:

- Det er vigtigt at få Wolt ind som partner, så vi ikke skal til at opfinde nye distributionsnet - så vi ikke skaber ekstra CO2 påvirkning. Det er helt afgørende, at vi kan komme op i skala, og derfor er det et kæmpe rygstød til projektet, når Københavns mest populære leverandør af takeaway bliver andelshaver, siger Gitte Saaby Kjær.

Pantløsning sparer enorme mængder CO2

New Loop har foreløbig afprøvet konceptet ved at introducere en vaskbar kaffekop i forbindelse med DAC Arkitekturløbet tidligere på året, og det var en stor succes. Her deltog 2.100 løbere, hvilket normalt ville have kastet ca. 4.100 enegangskopper af sig. I stedet brugte løberne den genbrugelige kop fra New Loop, så miljøet blev skånet og antallet af kopper blev halveret.
Det er den målestok, som blandt andet har fået Wolt til at blive andelshaver i New Loops andelsbevægelse, fastslår Tine Duelund Schou, der er nordisk kommunikationschef i Wolt og ansvarlig for en række bæredygtighedsinitiativer.

- Vi har hele tiden været bevidste om, at vi kan og skal være med til at sætte skub i en omstilling fra engangsemballage til genbrug og genanvendelige materialer. Den cirkulære tanke, som New Loop introducerer, og idéen om et pantsystem for emballagen er et vigtigt skridt, hvis vi sammen skal løfte opgaven. Vi kan jo se, at antallet af takeaway bestillinger stiger betragteligt i disse år, siger Tine Duelund Schou.

En genanvendelig kaffekop koster fem kr. i pant. Det er kundens ansvar at pante koppen og få pengene retur. Dette kan ske det sted, kunden har handlet. Sidenhen skal koppen afhentes af New Loop for at blive vasket og genanvendt - ifølge New Loops beregninger - op til otte gange, før koppen skal genbruges.

Det er dog ikke kun kaffen, der skal sælges i pantkopper, hvis det står til New Loop og Wolt. Også den øvrige emballage, der benyttes til takeaway skal indgå i samarbejdet. Og netop fordi takeaway vokser hastigt, haster det med at få sat turbo på den cirkulære omstilling inden for takeaway-emballage.

Nye ambitiøse krav i 2025

New Loops fokuseren på at få udbygget pantløsningen maksimalt inden 2025 sker i tråd med det producentansvar, der bliver gennemført i Danmark inden netop 2025.

- Ambitionen er tårnhøj, når vi siger, at vi vil opbygge et pantsystem til takeaway og convenience-emballage. Men for de virksomheder, som ikke har øje for det udvidede producentansvar, bliver 2025 et wake-up call, forklarer Gitte Saaby Kjær.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079