23948sdkhjf

Nye kunder banker på hos EMS'er: - Kriser kan også betyde nye muligheder

Der er kommet nye kunder i butikken – helt af sig selv faktisk – hos EMS-virksomheden Danchell i Jyderup.

Det glæder og undrer på den gode måde virksomhedens direktør Thomas Hansen.

- Når der er krise, kan det også betyde nye muligheder. I det her tilfælde har vi set, at nye kunder kommer til os helt af dem selv. Det kan man ikke ønske sig bedre, siger Thomas Hansen.

Han fortsætter:

- Vi har haft et super fint år med vækst og nye kunder i en ellers svær tid, hvor der er covid og global forsyningskrise. Jeg er lidt overrasket over, at kunderne henvender sig i en vanskelig tid, med fokus på leverandør skifte. Men ikke mindst glad og ydmyg – det forpligter, siger han.

Danchell-direktør har givet alle ansatte 10.000 kroner i sommerbonus

Thomas Hansen valgte i sommer at sende de ansatte på en ekstra god sommerferie.

- Alle fastansatte fik en sommerbonus på 10.000 kroner som tak for indsatsen. Vores gode medarbejdere har virkelig kæmpet for at få tingene til at lykkedes. Når det går godt for virksomheden, skal folk mærke det, siger Thomas Hansen.

Han fortsætter:

- Vi kan jo ikke bare øge lønningerne, i et marked i international konkurrence. Vores konkurrencedygtighed er forudsætningen for fortsat dansk kvalitetsproduktion. Så vi gav dem et engangsbeløb med ønsket om en god sommer, siger direktøren.

Søger stabilitet

Ifølge direktøren banker de nye kunder på, fordi de søger en stabilitet og evne til at servicere deres ordrer, fordi fremtiden i forhold til pandemi og forsyninger er blevet lidt mere usikker.

- Kunderne er begyndt at øge deres ordrehorisont. På de fleste kunder har vi i dag ordrer til 24 måneders produktion. Det betyder, at der skabes nogle store forpligtelser, da det i en vanskelig tid er afgørende for leveringssikkerheden, at vi bestiller de nødvendige materialer, selvom de først skal anvendes om et år, siger Thomas Hansen og fortsætter: 

- Det handler om at synliggøre kundens behov i markedet. Det er jo i første omgang vores kreditværdig hos leverandørerne, der skal understøtte opbygningen af forpligtelserne. De nye kunder har derfor stort fokus på vores kreditværdighed, og at vi er en økonomisk stærk virksomhed. Corona har taget en usikkerhed med sig, og nogle af vores kunder kan stå og falde med, om vi kan levere til dem. Derfor går de meget op i, hvordan vores virksomhed ser ud økonomisk, forklarer Thomas Hansen.

Danchell har i det senere år investeret voldsomt i fabrikken, og det har været med til at skabe den stabilitet, som kunderne nu efterspørger, siger Thomas Hansen.

- Vi ville gerne have været pandemien foruden, det er helt sikkert. Men når det nu skulle være, så kan man sige, at vores investeringer i fabrikken nu lønner sig, og at timingen af den har været god for os, siger han.

Flere millioner i maskiner

Resultatet af den primære drift beløber sig i år for Danchells vedkommende på knap 5,8 millioner kroner, hvilket er en lille forbedring på knap 100.000 kroner sammenlignet med regnskabsåret 2019/20.

Det skal ses i lyset af, at Danchell stadig har gang i investeringsstrategien, der i år har betydet, at der er blevet lagt 7,7 millioner kroner i blandt andet to nye SMD-maskiner og automatiseringsudstyr.

- Når man kører de store serier, er det smart at have processen automatiseret. Når man vokser, har man hele tiden brug for flere muskler, så vi har også en ny bølgelodder på vej. Desuden er vi ved at implementere et nyt ERP-system, og det har kostet virkelig mange penge, men det kommer til at bringe Danchell til et helt nyt niveau, fortæller Thomas Hansen.

Komponenter er en udfordring for alle

Han er tilfreds med, at Danchell har klaret sig så godt, selvom det er svært at skaffe komponenter.

- Komponentmanglen er en udfordring for alle. Vi handler på det alternative marked, hvor kunderne finansierer de ekstra indkøb for at holde deres egen produktion i gang. Vores opgave er ikke at vurdere, om de tilbud de får, er rimelige, for virksomheden kan have meget på spil. Det handler om for os at finde løsningerne, og så må kunderne finde ud af, om de vil være med, siger Thomas Hansen.

Han tilføjer:

- Markedet er usikkert. Meget kan gå i stå, selvom du er proaktiv. Men vi er kommet godt igennem et år med forsyningskrise, det er vi rigtig glade for, slutter han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094