23948sdkhjf

Der er store kræfter på spil, når vindmøllevinger på 50 tons skal testes

Vindmøllevinger på over 100 meter og en vægt på omtrent 50 tons. Det stiller enorme krav til de teststande, der skal teste vingernes udholdenhed og styrke.

Det ved vindmøllevingetestcentret Blade Test Centre (Blaest) og ingeniørhuset Frecon, hvordan man gør. De samarbejder om at beregne og konstruere en ny teststand på cirka 1.000 tons, der kan håndtere ekstreme udmattelseslaster og vinger på over 100 meter.

Den nye teststand skal stå i vindmøllevingetestcentreret Blaest i Aalborg, der er blandt verdens mest erfarne testcentre. Her bliver den nye teststand den største af sin slags med en kapacitet, der er omtrent 20 procent større end den største, de på nuværende tidspunkt anvender. Teststanden kan modstå enorme udmattelseslaster og teste vinger i perioder på op til et helt år.

Værdifuldt samarbejde skaber nye idéer

Ingeniørhuset Frecon i Horsens er i gang med at konstruere og beregne på teststanden. Det er den anden teststand, de samarbejder med Blaest om at skabe. Den første blev idriftsat i 2020.

- Det var klart en fordel at samarbejde med Frecon igen om udviklingen af en ny teststand, da de har prøvet det før. Den første teststand har vi set, leverer det den skal. Derudover er de gode sparringspartnere, der gerne går i dialog og ofte skitserer nye ideer undervejs. Det har stor værdi for os, forklarer CEO for Blaest, Erik Steen Jensen.

Konstruktion og beregning på ekstreme belastninger

En teststand af denne kaliber, bliver udsat for helt ekstreme udmattelseslaster. Det har derfor været vigtigt at samle et hold af dygtige beregnere og konstruktører, der forstår sig på materialerne, og hvordan teststandens komponenter bevæger sig. Grænserne for, hvad materialerne skal kunne holde til, presses nemlig til ekstremerne og helt til kanten af deres kapacitet.

- Den bedste måde at forklare, hvad teststanden skal kunne er, hvis man forestiller sig, at man fikserer en lineal til en bordkant og sætter den i svingninger op og ned. Forskellen er bare at en vinge vejer omkring 50 tons, og at hele teststanden samt fundamentet giver sig, når de mange tons sættes i bevægelse, forklarer Janus Holm, ingeniør og projektleder i Frecon.

Testen Janus Holm beskriver er en del af den udmattelsestest, vindmøllevingerne skal igennem, som tester vingernes levetid. En anden vigtig test er en statisk test, hvor vingerne trækkes i, og som et resultat heraf udbøjer til de eventuelt når bristepunktet. Det simulerer et ekstremlastevent, som kan optræde, når en vindmølle er i drift under ekstreme vejrforhold.

- Det er utroligt spændende at arbejde på en opgave som denne, hvor en stål-betonkonstruktion bliver til en maskine, der skal klare ekstreme udmattelseslaster. Det er en lidt atypisk opgave, som vi sætter en stor ære i at løse i samarbejde med Blaest, forklarer team lead FEM/CFD i Frecon, Sebastian Mikkelsen.

Begge typer test, statisk og udmattelse, påfører belastning, som mærkes både i vinge og teststand, men også i hele bygningen, for når 50 tons vinge svinger op og ned, så mærker hele fundamentet og bygningen, at der testes. Også selvom teststandene er monteret på et fundament af to meter tyk beton ovenpå 400 funderingspæle, der er forankret i jorden.

Teststanden forventes idriftsat i begyndelsen af 2023 og vil udfase to ældre teststande. I alt får Blaest dermed syv teststande, som året rundt tester vindmøllevinger for nogle af verdens mest anerkendte producenter.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125