23948sdkhjf

Easis vil være verdens største på det sukkerfri marked om tre år

Direktør Thomas Møberg lægger ikke skjul på, at det er ambitiøst, men han tror også på, at det er realistisk: I løbet af de næste tre år vil Aarhus-virksomheden Easis være verdens største forhandler af fødevarer uden tilsat sukker.

- Vi er i forvejen Europas største, og nu går vi efter at blive de største i verden. Målet skal nås via endnu mere produktudvikling, konstaterer Thomas Møberg.

Han har netop præsenteret 2021-regnskabet, der viser et overskud på 8,27 millioner kroner, et fald på godt en halv million fra plusset på 8,82 millioner året før. 

Omsætningen oplyser Easis ikke, men den er ifølge direktøren steget med over 10 procent.

Om årsagen til, at overskuddet dykkede i 2021, siger Thomas Møberg, at Easis har brugt masser af midler på ikke mindst at produktudvikle 75 nyheder. Det er medtaget som udgifter på driften og ikke som anlægsudgifter, nævner han.

- Vi produktudvikler i første omgang til det danske marked, og så vurderer vi, om et produkt også kan gøre sig i udlandet. Trenden med, at forbrugerne vil have færre kulhydrater og kalorier, breder sig jo i flere og flere lande, påpeger Easis-direktøren.

Voldsomme prisstigninger

Easis, der begyndte i 1993 med en lille produktion af is uden tilsat sukker, har nu et bredt sortiment, der omfatter mere end 25 forskellige fødevarekategorier med et sortiment på over 400 varenumre.

Ifølge direktør Thomas Møberg forventer virksomheden at kunne tilbyde mere end 500 produkter uden tilsat sukker i 2023.

Easis er lige som resten af branchen udfordret af voldsomme prisstigninger på blandt andet fragt og råvarer.

- Og hvad råvarerne angår, er vi endnu mere berørt end de fleste andre. Vi bruger eksempelvis kostfibre som polydextrose og inulin, og den slags er der blevet skærpet konkurrence om.

- Vi har brugt 29 år på at efterspørge disse råvarer, men nu er der mange andre i verden, der også efterspørger dem. Vi bruger cirka 100 forskellige råvarer, og på nogle af dem har vi de seneste par år set prisstigninger på op til 20-30 procent, påpeger Easis-direktøren.

Easis har kun selv en meget begrænset produktion. Langt de fleste af virksomhedens varer bliver fremstillet hos 60 leverandører, der producerer på baggrund af recepter udviklet hos Easis.

Aarhus-virksomheden markedsfører desuden enkelte produkter, den ikke selv har udviklet.

- Der er jo ikke grund til at udvikle et genialt produkt, der findes i forvejen, bemærker Thomas Møberg.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078