23948sdkhjf

Skibes overskudsvarme omdannes til strøm med ny løsning fra Alfa Laval i Aalborg

Overskydende varme fra blandt andet udstødningsgas, der tegner sig for halvdelen af energien fra forbrændt brændstof på et skib, kan omdannes til elektricitet med en ny innovativ enhed, der bliver produceret hos Alfa Laval i Aalborg.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse. 

Vejen mod en CO2-neutral søfart går blandt andet via ny teknologi, og det arbejder man målrettet med hos Alfa Laval i Aalborg. Virksomhedens nye E-PowerPack er en banebrydende alt-i-en-enhed, som kan implementeres på eksisterende skibe, og som kan forbedre et fartøjs energieffektivitetsindeks (EEDI/EEXI) og kulstofintensitetsindikator (CII) ved at omdanne overskudsvarme fra eksempelvis udstødningsgas til elektricitet.

E-Power Pack bliver produceret hos Alfa Laval i Aalborg, som er koncernens globale center for marineaktiviteter, og som har et særligt fokus på grønne teknologier til skibsfarten.
- Ved at udnytte energi, som ellers blot ville være gået tabt, kan rederierne både spare penge på deres brændstofforbrug, styrke deres miljøprofil og forblive konkurrencedygtige, når reglerne omkring emissioner strammes, forklarer Lars Skytte Jørgensen, Vice President for teknologiudvikling i Alfa Lavals marinedivision.

En underudnyttet energikilde

Vejen til en maritim branche med en netto-nuludledning af CO2 går blandt andet via netop en maksimal udnyttelse af den energi, der allerede er ombord på skibe. Overskudsvarme er en lettilgængelig, men også en underudnyttet energikilde ombord, selv om den tegner sig for hele 50 pct. af energien fra forbrændt brændstof. Også overskydende varme fra flydende kilder som damp og væsker kan bruges til at generere gratis strøm ombord.

- E-Power Pack kan bruges til alle typer store skibe som tankere, krydstogt- og containerskibe og fungerer med alle typer brændstof. Det er således en løsning, som nemt kan implementeres i rederiernes eksisterende flåder, men som også vil kunne bruges til fremtidens CO2-neutrale brændstoffer som metanol og ammoniak, siger Lars Skytte Jørgensen og fortsætter:

- Alfa Laval arbejder på en lang række forskellige løsninger til at understøtte dekarbonisering af skibsfarten, blandt andet med udvikling af brændselsceller, hvor metanol og ammoniak er de primære brændstoffer. Men da metanol og ammoniak er både dyrere og mindre energirige end fossile brændstoffer, skal fartøjer kunne udnytte al den energi, de indeholder. Her spiller en løsning som E-Power Pack en væsentlig rolle.

Teknologien, der bruges i processen, er såkaldt Organic Rankine Cycle (ORC) teknologi, som omdanner den overskydende varme fra varmekilder fra 75 grader og op til 550 grader til ren elektrisk strøm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14