23948sdkhjf

Trægrossist udvikler egen serie af loft- og vægbeklædning: "Derfor gør vi det"

Keflico har hidtil været en lagerførende grossistvirksomhed, men nu forsøger virksomheden sig med egenudviklede produkter

Stigende efterspørgsel på træ og skærpede krav til byggebranchen fik sidste år trægrossisten Keflico til at starte udviklingen af sin egen produktserie af indendørs interiørløsninger. Efter et intensivt produktudviklingsarbejde er Keflico nu klar til at løfte sløret for virksomhedens første egenudviklet produktserie, Keflico Design Panels.

Det skriver Keflico i en pressemeddelelse.

Serien af loft og vægbeklædning udviklet til byggeriet og skal helt aktuelt pryde 25.000 kvm i ét af de største byggeprojekter i Danmark lige nu, nemlig Danske Banks nye domicil i København.

Massive krydsfinerpaneler

Keflico er klar til at lancere to kategorier af interiørløsninger under brand - Keflico Design Panels - med navnene SONO og BASIC. To løsninger bestående af massive krydsfiners paneler, der kan imødekomme byggeriets behov og krav til brandsikrede løsninger til indvendig interiørbeklædning og således bidrage til, at endnu flere kan vælge træ til store som små byggeprojekter.

Design Panels er udover at være et træprodukt også en standardiseret og klassificeret løsning. Der er allerede inden lanceringen blevet solgt 25.000 kvm til opførelsen af Danske Banks nye hovedsæde i København.

Keflico, der er specialiseret i træ og træbaserede produkter til den træforbrugende industri, projektmarkedet samt de danske tømmerhandler og byggemarkeder, har siden virksomhedens begyndelse i 1953 været en lagerførende grossistvirksomhed. Men med afsæt i et strategisk fokus på at gøre træ mere tilgængeligt for alle, forsøger virksomheden sig nu med egenudviklede produkter.

Fokus på markedsparate produkter

At de første egenudviklede produkter skulle være en serie af designprodukter til indendørs loft- og vægbeklædning med navnet Keflico Design Panels er ikke tilfældigt. Ifølge Dan Andersen, Head of product i Keflico, skyldes satsningen nemlig et behov i markedet for flere interiørløsninger i træ, men også skærpede produktkrav som følge af eksempelvis bygningsreglementet BR18 og den frivillige bæredygtighedsklasse:

- Vi er jo gået fra et bygningsreglement, der ikke stillede de samme specifikke krav som det nuværende BR18, hvor det endelige produkt skal være testet til brug i de konkrete sammenhænge og applikationer. Herudover er den frivillige bæredygtighedsklasse også på trapperne, og den stiller yderligere krav til anvendelse af træ i byggeriet, siger Dan Andersen.

- Det betyder, at vores produkter skal være endnu mere markedsparate og have den helt rette klassifikation og dokumentation. Og selvom det ikke står skrevet i bøgerne, at vi skal udvikle vores egne produkter, så har der været et behov i markedet, som har krævet, at vi har investeret betragtelige ressourcer i produktudvikling, forklarer Dan Andersen og tilføjer, at der er skabt et produkt, som kan opfylde de høje krav i markedet.

- Det er nok det eneste interiørprodukt i træ, som lever op til de skærpede produkt- og applikationsbrandkrav i henhold til BR18, siger Dan Andersen.

Flere løsninger på vej

Keflico Design Panels kommer i første omgang i de to kategorier; BASIC, som er en plan plade, og SONO, der er en perforeret løsning med akustiske funktioner. Dan Andersen oplyser dog, at Keflico lige nu arbejder på endnu flere kategorier samt andre, lignende løsninger:

- Vi er langt fra færdige. Vi arbejder lige nu på flere spændende projekter og er netop nu godt i gang med at udvikle og brandteste flere markedsparate produkter. Der vil i løbet af 2022 og 2023 således blive lanceret endnu flere løsninger, der i høj grad matcher de skærpede markedskrav. Så der er bestemt mere i vente fra vores side af.

tøtte

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078