23948sdkhjf

Lyras skal hjælpe amerikanske mejerister med at spare på energien

Den nordjyske nichevirksomhed, Lyras, har takket ja til at deltage i et samarbejde med verdens tredjestørste mejeriorganisation, nemlig Dairy Farmers of America (DFA). 

Invitationen til samarbejde klæder Lyras på til at fortælle de amerikanske mejerier om sin teknologi, raslysering, som kan spare 60 til 90 procent af fødevarefabrikanters energiforbrug og udledning af CO2 i forhold til traditionel pasteurisering. 

Ordet "raslysering"

  • Ordet pasteurisering kommer fra opfinderen Louis Pasteur. 
  • Lyras’ teknologi til at inaktivere bakterier og sporer med UV-lys i stedet for energikrævende opvarmning er før blevet kaldt for ”koldpasteurisering”. 
  • Men fordi ordene ”kold” og ”pasteurisering” er modstridende, bruges nu i stedet ordet raslysering. 
  • Ordet er skabt af de tre første bogstaver i navnet Rasmus Mortensen, opfinder af teknologien, og ordet lys.

Kilde: Lyras

Metoden sparer også 60 til 80 procent af forbruget af vand i forhold til traditionel varmebehandling af fødevarer i fødevareindustrien. Samtidig styres fødevarekvaliteten sikkert.

Det oplyser Lyras i en pressemeddelelse.

- Lyras tilbyder ny viden og nye idéer, som er til gavn for vores mælkebønder og mejerister, så de får mulighed for at vokse og udvikle mejerifaget. Derfor er den danske virksomhed udvalgt som et af de seks firmaer, som får lov at gennemgå vores program i år, siger direktør for kulturel innovation i DFA, Doug Dresslaer.

Lyras' UV-teknologi:

  • Fjerner bakterier og sporer i flydende fødevarer og sparer op til 90 procent energi og 60 procent vand i forhold til traditionel pasteurisering.
  • På grund af den skånsomme behandling bevares desuden fødevarens naturlige næringsindhold, struktur og smag.

Indsigt i amerikansk mejeribranche

Projektet giver Lyras indsigt i den amerikanske mejeribranche og er samtidig en mulighed for at arbejde sammen med topledere fra DFA og andre relevante ledere i branchen. 

Gennem forløbet på tre måneder giver DFA en grundig introduktion til bl.a. den amerikanske mejeribranches distribution og forsyningskæde, produktudvikling, brandopbygning, salgs- og marketingkanaler samt amerikansk fødevarelovgivning.

- DFA’s invitation er en helt uvurderlig lejlighed til at lære det amerikanske mejerimarked at kende indefra. Vi har for eksempel allerede lært, at et vigtigt salgsargument “over there” ikke bare er de op til 90 procent energi, vores teknologi kan spare i forhold til traditionel pasteurisering. I de stater, som kæmper med tørke om sommeren, er det også et tungtvejende rationale, at de kan spare op til 60 procent af deres vandforbrug, siger Majbritt Groes, Head of Marketing, Lyras. 

Hun og en række kolleger har haft travlt med onlinemøder for at følge med i forløbet, som foregår efter amerikansk tid, når den danske arbejdsdag slutter. 

Sådan virker Lyras’ UV-teknologi:

  • Lyras har udviklet et anlæg, hvor UV-lys renser fødevarer og andre produkter på væskeform for bakterier, sporer, skimmel, svamp og vira. Lyras arbejder primært med mælk, men juice, soft drinks og sågar bearbejdning af blod er forretningssegmenter, som Lyras også beskæftiger sig med.
  • I anlægget ledes væsken igennem en cylinderformet spiral kaldet en coil.
  • UV-lys sendes igennem et filter, så kun bølgelængden 253,7 nanometer slipper igennem, fordi det er den, der dræber de uønskede bakterier.
  • Inde i de såkaldte coils bliver væsken slynget op ad væggens inderside, så UV-lyset igennem coil-væggen kan nå at belyse alt væsken.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078