23948sdkhjf

Når verdens største land udelukker sig selv kan det mærkes i Østersøen

Unifeeder har sejlet i sanktionsfyldt farvand i Østersøen siden 2014, men med Ruslands angreb på Ukraine er der nu lukket og slukket i Sct. Petersborg. En sjettedel af markedet er dermed sat på pause

Sct. Petersborg repræsenterer som havn det klart største bagland i Østersø-regionen. Ja målt i kvadratkilometer faktisk verdens største nation hvis eneste direkte forbindelse til Østersøen går ud gennem Den Finske Bugt.

Derfor er Sct. Petersborg også en fuldstændig central havn for Unifeeder og andre feeder- og shortsea-operatører i Nordeuropa; Et regionalt feeder-marked med udgangspunkt i deepsea-hubs i bl.a. Aarhus, Bremerhaven, Hamborg og Rotterdam. Handelssanktionerne mod Rusland efter dets angreb på Ukraine 24. februar har derfor også markante konsekvenser for markedet.

- Vi kommer til at se store fald i volumen i Østersøen i år. Rusland har i de senere år stået for mellem 15 og 17 pct. af vores nordeuropæiske forretning, forklarer Unifeeders CEO Jesper Kristensen.

Sanktionsfyldt farvand

Når han omtaler de senere år, så indbefatter det årene efter 2014, hvor Rusland annekterede Krim-halvøen og dermed pådrog sig den første bølge af sanktioner fra EU og USA.

- Man glemmer nogle gange i den nuværende situation, at det russiske marked har været underlagt sanktioner i de seneste snart otte år. Derfor har vi efterhånden også en del erfaring med at sejle i sanktionsfyldt farvand.

- Men nu har vi en situation, hvor det ikke længere er muligt at lave forretning i Rusland – hverken for os eller vores kunder. Derfor har vi også hjulpet dem med at komme ud af deres arrangementer derovre. Vi er i dag også selv helt ude. Det vil sige, at vi ikke anløber havnen mere, og at vi har taget vores udstyr ud af landet, forklarer han.

Ringe i vandet

Ifølge Jesper Kristensen vil det, at Rusland har sat sig selv ud af spillet også få konsekvenser andre steder omkring Østersøen. Betragtelige dele af de godsvolumener, der går over kajerne i den østlige del af Finland og i de baltiske havne oprinder nemlig fra russiske aktiviteter.

Derfor er feeder- og shortsea-markedet i Østersøen lige nu ved at genopfinde sig selv. Det vil sige, at flows, der har eksisteret i årtier, nu skal finde nye naturlige veje at løbe.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125