23948sdkhjf

Skærer du forkert, så dækker forsikringen – men det koster dig stadig penge, mester!

Codan har netop indledt en kampagne, som skal hjælpe virksomhederne med at få sat skadesforebyggelsen i system

Selvom de fleste mestre og svende er dygtige og rutinerede håndværkere, så kan det ikke undgås, at der i ny og næ er opgaver som ”driller” – altså de dér opgaver, hvor man lige får beskadiget køkkenbordspladen eller ridset det nylagte gulv. Mindre skader, som kører over forsikringen og som enkeltvis er til at overse – også selvom der ofte er en selvrisiko, der skal betales. For slet ikke at tale om, at man jo skal bruge nogle ekstra timer på at udbedre skaderne.

Samtidig er der skader, som beløbsmæssigt ligger under selvrisikoen og hvor mester skal afholde alle udgifter til udbedring. Men uanset om forsikringen dækker eller ej, så er der penge at spare, hvis man kan reducere antallet af denne form for skader. Og et eller andet sted, så kan man vel også stive den faglige stolthed lidt af, når man laver færre småskader.

Overblik og handleplan

Hos forsikringsselskabet Codan har man den indgang til problematikken, at det for virksomhederne handler om få indført et struktureret og målrettet arbejde omkring skadesforebyggelse.

Selskabet har netop indledt en kampagne, som netop skal hjælpe virksomhederne med at få sat skadesforebyggelsen i system.

Seks gode råd til forebyggelse af skader

1. Prioriter forebyggelse

Det første skridt med forebyggelsesarbejde er, at ledelsen dedikerer sig til opgaven. Det kræver tid at komme i gang.

2. Skab overblik

Før man kan gå i gang med at forebygge skader, skal man registrere alt ved de skader, der opstår. Det er først, når man har et overblik over alt fra opgavetype til tidspunkt på dagen, at man kan se mønstret bag skaderne og arbejde struktureret med at undgå dem.

3. Involver alle medarbejdere

Det er afgørende, at arbejdet med forebyggelse er en del af hele virksomhedens DNA. Afhold derfor medarbejdermøder mv., så alle føler sig inkluderede i arbejdet.

4. Fjern tabuet

Man kan kun forebygge nye skader, hvis man tager ved lære af de skader, der opstår. Derfor er det vigtigt at bryde tabuet blandt medarbejderne og tale ærligt og åbent om skader.

5. Udvikl jer

Når man har et overblik over årsagerne bag skaderne, er det vigtigt at reagere hurtigt. Da de mange skader skyldes adfærd, er coaching af medarbejderne en meget vigtig del af det forebyggende arbejde. Det er derfor helt afgørende, at man udvikler medarbejderne. så de er klar til at imødegå de risici, der er afdækket i virksomheden. Udviklingen kan f.eks.. ske ved hjælp af mentorordninger fra erfarne til nye medarbejdere.

6. Hold fast

Når man arbejder struktureret med forebyggelse, vil resultaterne være markante – særligt i starten. Men det er vigtigt at være vedholdende, og bruge sin viden til fremadrettet risikostyring, da manglende fokus vil gøre, at skaderne kommer tilbage.

Kilde: Alm. Brand Group/Codan

- Vi vil gerne hjælpe håndværksvirksomhederne med at styrke forebyggelsesindsatsen – både for at reducere mængden af bøvl og besvær og for at beskytte deres bundlinje. Det er baggrunden for Skadesstop-kampagnen, som er målrettet bygge- og anlægssegmentet. Det gælder for eksempel malere, tømrere, murere og elektrikere, siger Kasper Bukdahl Hansen, der er direktør med ansvar for de små- og mellemstore erhvervsvirksomheder på tværs af Alm. Brand Group, som Codan er en del af.

- På et møde med hver enkelt håndværksvirksomhed vil vi give dem et værktøj til at registrere deres skader. Det hjælper dem med at få et overblik over skaderne og konsekvenserne, og det er også en hjælp til at udarbejde en handlingsplan til at begrænse fremtidige skader.

- Vi hjælper virksomhederne i gang med planen og rådgiver i forhold til konkret handling som for eksempel efteruddannelse af medarbejdere, ligesom vi aftaler en løbende opfølgning med kunden i en aftalt kadence. Og så holder vi løbende øje med, om virksomheden får nedbragt antallet af skader. Vi holder dem så at sige i hånden gennem hele forløbet, øger deres tryghed og ”uddanner” dem til selv at holde øje med deres skader, forklarer Kasper Bukdahl Hansen.

-Alle håndværkskunder i Alm. Brand Group, får i løbet af tredje kvartal adgang til rådgivningen og løsningerne, selv om kampagnen her i første omgang alene kører i Codan-brandet, siger Kasper Bukdahl Hansen, og tilføjer, at disse forebyggelsestiltag tilbydes kunderne uden ekstra betaling.

Sporingsteknologi og DNA-mærkning

Alm. Brand Groups kunder bliver også tilbudt forskellige sporingsteknologier, der kan reducere risikoen for indbrud og tyveri. Det sker bl.a. ved hjælp af DNA-mærkning og RFID-mærkning (Radio Frequency Identification), der skaber overblik over hvem i virksomheden, der bruger hvilket værktøj, elektroniske devices, køretøjer etc.

Og ikke mindst GPS sporingsenheder, der ned til to meters præcision kan vise virksomheden eller politiet, hvor enheden befinder sig.

Kilde: Alm. Brand Group/Codan

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Nordiske Medier:

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.093