23948sdkhjf

Track and trace og skudsikker verifikation støtter op om nyt grønnere stålmarked

Lanceringen af Renables app og den bagvedliggende software er planlagt til sommeren 2023. Software-arkitekturen muliggør, at den senere kan kombineres med blockchain-teknologien

Der er nogen, der siger, at stålet i Singapores skyskrabere kommer fra de skibe, det oprindeligt fattige land ophuggede på sine strande på vej mod at blive en tiger-økonomi. Så hvis de menneskelige og nærmiljømæssige omkostninger fra skibsophugning på strande i Indien, Pakistan og Bangladesh et kort øjeblik tages ud af ligningen, så er der vel, om ikke andet, trods alt grund til at antage, at materialerne rent faktisk genanvendes. Eller hvad?

- Ja, men der er ingen, som præcist kender omfanget af genanvendelsen og ved hvad der sker med materialerne. Når et stort panamax-containerskib ankommer til ophug har det måske 1.500 tons fuel, 100 liter maling og store mængder smøreolie om bord. Så et skib, der skal ophugges, består er meget mere end bare stål.

- Der er mange eksempler på ophuggere rundt om på kloden, der påstår, at de genanvender så og så meget, men de er bare ikke i stand til at dokumentere det. Vores system skal gøre det muligt at lave en track and trace af materialerne om bord inden ophugningen begynder, så materialerne kan følges i deres videre rejse, forklarer partner i iværksættervirksomheden Renable, Jens Klit Thomsen.

Lad os rejse et par år frem i tiden, hvor jeres system er blevet lanceret. Hvordan kommer det så konkret til at foregå, når et stort skib skal ophugges, det kunne være på en facilitet i Frederikshavn?

- Så vil man enten på forhånd eller når skibet er ankommet, registrere alt om bord med vores mobil-app i dokumenter, der ligger i app’en. Der registreres serienumre på f.eks. redningsflåder og der tages billeder. Når materialerne tages ud, f.eks. kabler, inden man begynder at skære i skibet, så registreres de også – det samme sker med væsker, inden de drænes.

- Når skibet skæres i stykker, registreres de enkelte plader eller blokke i app’en med et unikt serienummer. Deres identitet låses fast i app’ens bagvedliggende database ved hjælp af en teknologi, der hedder immutable storage, og som gør det muligt at verificere materialets videre færd. Sker der noget med det undervejs, får det et nyt løbenummer. Dermed kan man altid også gå tilbage i processen i databasen, forklarer Ole Udsen, der sammen med Jens Klit Thomsen og Ole Andersen er bag virksomheden Renable.

Han fortæller, at filosofien bag softwaren gør det oplagt at kombinere den med blockchain-teknologien. Derfor bygges software til senere at kunne anvende blockchain, hvis fremtidige kunder ønsker det.

Klar næste år

Ole Andersen forklarer med udgangspunkt i ovenstående case, at for at sikre maksimal kontrol og transparens skal Renable involvere hele værdikæden fra ophugningsværftet og økosystemet omkring det hele vejen til slutbrugeren.

- Der skal være en klynge af virksomheder, der samarbejder med ophugningsværftet om det her. Længere ude i kæden er stålværkerne, der skal producere nyt stål af stålskrottet. De vil også have et klart incitament for at deltage, da de dermed kan dokumentere, at det stål de sælger, er produceret efter cirkulære principper. Det giver mening for dem kommercielt, da der er en stigende efterspørgsel på den type mere bæredygtige produkter i stålmarkedet, forklarer Ole Andersen.

De tre iværksættere forventer, at Renable har sit produkt klar til en kommerciel lancering henne omkring sommeren 2023. I øjeblikket er der fuld tryk på designarbejdet af software’en, der foregår med IT-ekspertise fra en ekstern leverandør.

Imens har de tre iværksættere, der alle har mange års professionel erfaring fra den maritime branche, også tæt kontakt til de potentielle brugere. Det vil sige både rederier og de virksomheder, der kan ende med at aftage materialeresurserne som nye produkter i den anden ende af den cirkulære fødekæde, som Renables produkt skal være et bindeled i.

Her er de tre stiftere af Renable

De tre stiftere af Renable; Jens Klit Thomsen, Ole Andersen og Ole Udsen, har ikke alene stor erfaring fra den maritime branche generelt, de har også alle sammen specifik erfaring fra dekommisionering i Mærsk-selskabet Maersk Decom, der blev lukket ned i april i år efter at have eksisteret i fire år.

Det var her de alle mødtes og senere skiltes for så kort efter sammen at etablere anpartsselskabet Renable.

Jens Klit Thomsen er oprindeligt uddannet dualofficer og har sejlet i både Maersk Line og Maersk Supply Service, inden har begyndte at arbejde med dekommisionering for Maersk Drilling og Maersk Oil. Han sluttede som CEO i Maersk Decom, hvorfor han dermed var med til at afskedige sine to nuværende forretningspartnere.

Ole Andersen er også uddannet dualofficer, men gik hurtigt i land hos Maersk Drilling for at arbejde med operative og tekniske projekter. Han sluttede i Maersk Decom som Head of Commercial. Han har sideløbende også taget en EMBA på CBS.

Ole Udsen er oprindeligt uddannet jurist og arbejdede i 14 år med compliance og andre juridiske opgaver hos Mærsk Olie og Gas. Siden som konsulent for olieselskaber i Kasakhstan, inden han vendte tilbage til Danmark hos DONG Energy. I tiden hos Maersk Decom var som Head of Partnerships.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094