Tunnelprojekt til milliarder åbner for at binde Aarhus sammen over jorden
Fremtidens Marselis Boulevard, og hvordan den store trafikåre i Aarhus skal se ud, når den tunge trafik ledes ned i den kommende Marselistunnel, skal nu drøftes af politikerne på Aarhus Rådhus.
Fra kommunens topfolk- og politikere er buddet, at Marselis Boulevard skal være grøn, det skal være sikkert at cykle og gå langs boulevarden, og så skal boulevarden væve bydele sammen. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Aarhus Kommune.
– Fra at være en larmende vej, der skærer byen over, skal Marselis Boulevard i højere grad være et grønt strøg, der forbinder bydele, siger Anne Mette Boye, stadsarkitekt, i meddelelsen.
– Visionen lægger op til, at boulevarden bliver mere grøn, mere tryg at gå og cykle på og giver plads til byliv. Samtidig skal boulevarden genetablere de historiske akser i Kampmann og Ambts byplan og væve bykvartererne sammen med smukke, rekreative forbindelser, fortsætter hun.
Fem mål for Marselis Boulevard
1. Marselis Boulevard skal være grøn
2. Marselis Boulevard bygger videre på historien og væver bykvartererne sammen
3. Marselis Boulevard har en urban atmosfære
4. Nyt byggeri skal bidrage til bykvalitet langs Marselis Boulevard
5. Marselis Boulevard skabes sammen med naboer, brugere og borgere
Kilde: Aarhus Kommune
På tegnebrættet siden 1997
Staten og Aarhus Kommune indgik i november sidste år en aftale om Marselistunnelen, der skal flytte tung og larmende trafik ned under Aarhus fra E45-motorvejen i vest til Aarhus Havn i øst.
Den kommende 2,7 mia. kr. dyre tunnel under Marselis Boulevard har været på tegnebrættet siden 1997. Men først sidste år blev de fornødne penge fundet via et stats-kommunalt partnerskab.
Etablering af Marselistunnel er således et fælles statsligt og kommunalt projekt. Vejdirektoratet står for projektledelsen og gennemfører anlægsprojektet, Marselistunnelen og fremtidens Marselis Boulevard. De udarbejder også miljøkonsekvensvurderingen for projektet.
Aarhus Kommune har det overordnede ansvar for trafikken i Aarhus i anlægsperioden samt planer for visionen for fremtidens Marselis Boulevard og eventuel byudvikling i forbindelse hermed.
Tænk i helheder
Fra rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, er der ord om fokus på at se fremtidens Marselis Boulevard i en større sammenhæng.
– Der er mange attraktioner og mødesteder tæt på boulevarden, og vi skal benytte os af muligheden for at tænke udviklingen af Kongelunden ind med blandt andet (Tivoli, red.) Friheden, stadion, skovene. Det er essentielt, at vi tænker på tværs af boulevarden og får skabt nogle bedre forbindelser og sammenhænge, så det bliver bundet bedre sammen med det centrale Aarhus og Frederiksbjerg, lyder det fra Nicolaj Bang i pressemeddelelsen.
Efter den politiske behandling af visionen, sendes den til Vejdirektoratet, der inddrager den i deres kommende miljøkonsekvensvurdering.
Artiklen er en del af temaet Kultur.