23948sdkhjf

Importør forstår ikke maskinregler om solfilter: Det er et komplekst spørgsmål

Maskinimportør rejser spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, når man får en maskine ind med et eftermonteret solfilter på ruderne

Sagen er ret klar, hvis du kører ind i en synshal med solfilm på sideruderne i en bil. Den bliver kasseret på stedet, for det må man ikke.

Sådan er det bare ikke, når det handler om entreprenørmaskiner, for her er regelgrundlaget noget mere flydende. Hvordan skal man som godkendt serviceværksted forholde sig, når man får sådan en maskine til det lovpligtige 12 måneders eftersyn?

- Vi har i Zeppelin Danmark nogle ret skrappe krav til sikkerhed i de entreprenørmaskiner, vi sælger. Men vi sælger og servicerer også brugte maskiner. Når vi enten får en maskine ind eller servicerer den ude i marken til det lovpligtige årlige eftersyn, hvordan skal vi så rent juridisk forholde os? Skal vi notere eller sige til føreren eller ejeren af maskinen, at han kører med et ulovligt solfilter – og er det i det hele taget ulovligt? Set i forhold til de specifikationer vi har om sikkerhed på vore maskiner, er det helt klart ”no-go” at køre med ekstra solfilm på maskinerne, fordi man ikke kan se ind i maskinen, og dermed få øjenkontakt med maskinføreren, fortæller Michael Bahn Jørgensen, salgsdirektør fra Zeppelin Danmark.

Det er umiddelbart et vanskeligt spørgsmål, for myndigheden på området er jo Arbejdstilsynet, men her træder myndigheden jo først i aktion, når der sker et uheld, eller når de kommer på besøg Per Hedetoft, konsulent, brancheforeningen Maskinleverandørerne.

Importøren har selv prøvet på at få svar på spørgsmålet ved henvendelse til flere instanser, men der er ikke rigtigt nogen, der kan give et præcist svar.

Funktion er afgørende

Nordiske Medier har været i kontakt med brancheforeningen Maskinleverandørerne, og her siger ansvarlig for det tekniske område, konsulent Per Hedetoft:

- Det er umiddelbart et vanskeligt spørgsmål, for myndigheden på området er jo Arbejdstilsynet, men her træder myndigheden jo først i aktion, når der sker et uheld, eller når de kommer på besøg. Det handler om de forhold, maskinen kører under. Man kan jo godt forestille sig, at en stor nedrivningsmaskine har et gitter monteret på ruderne, som jo også hæmmer udsynet, men her er der tale om nedrivning, og gitteret skal beskytte føreren fra nedfaldende materiale. Måske kan man også omvendt forestille sig, at et solfilter kan hindre, at føreren bliver blændet af solen. Set i forhold til en CE-godkendelse kan en entreprenørmaskine med en solfilm faktisk godt være ulovlig at bruge i den pågældende situation, siger han og tilføjer, at det i forhold til CE-mærkningen handler om den produkt- og anvendelsesbeskrivelse, maskinen har.

Per Hedetoft opfordrer til at lave en ny CE mærkning med en ny risikovurdering hvis man får solfilm i, for netop at tage højde for de nye vilkår i forhold til udsyn(særligt i mørke) og manglende mulighed for øjenkontakt med andre på arbejdsområdet. 

Lovgrundlag kolliderer

Hos Materielsektionen i Dansk Erhverv har man også mødt spørgsmålet, og formand Stine Egsgaard siger til Licitationen Byggeriets Dagblad:

- Vi er også stødt på problemstillingen i forhold til Maskinkontrolordningen, som vi jo administrerer. For hvordan skal servicemanden forholde sig? Det er et komplekst spørgsmål hvor der er forskellige lovgivninger. Snitfladen er i forhold til vejkørende og ikke vejkørende maskiner.

Arbejdsmiljøloven er rammeloven, dvs. der står ikke noget direkte i loven om solfilm, hvorfor det er et fortolkningsspørgsmål.

Hun tilføjer:

- Der står at tekniske hjælpemidler skal være indrettet således, at det er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt at anvende dem, herunder skal udsigt være i orden og lysindfald skal ikke forstyrres.

Når det er sagt, er der også krav om et godt indeklima og at temperaturen skal være passende.

Kun lidt dæmpning

DS/EN 474-1:2022 er en standard, som sælgere af maskiner skal overholde. Under punktet døre og ruder bliver der henvist til UN ECE Reg. 43, der er et regulativ, der beskriver, hvordan man skal måle synsfeltet og teste ruder. Her hedder det blandt andet at synsfeltet ikke må komme under 70 procents lysgennemgang.

Et godt indeklima er afgørende for et godt arbejdsmiljø. Det er bevist at menneskers effektivitet falder ved indendørs arbejdstemperaturer over 25 °C. Derfor råder Arbejdstilsynet til at temperaturen holdes på 20-22 °C ved stillesiddende arbejde og må ikke overstige 25 °C. Det er i mange tilfælde svært at overholde.

- Færdselsregler siger, at det ikke er lovligt at montere solfilm i fordøre og forrude. Du må kun montere solfilm i bagruden og de bagerste sideruder – uanset om din bil er på hvide eller gule nummerplader. Ud fra den kan man tolke, at vejkørende maskiner (dem der er i almindelig trafik) ikke må montere solfilm i fordøre og forrude. Hvorvidt det kunne være en god løsning for at benytte sig af ift. ikke vejkørende maskiner, er vi ved at undersøge hos myndigheder, for at beskytte ansatte som sidder i maskiner mod for høj varme, siger Stine Egsgaard til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Som i en personbil må der godt være nogle procent toning i ruderne på en entreprenørmaskine. Spørgsmålet går på de solfilm, som kan eftermonteres, og som formørker ruderne meget mere. Her har en person udenfor ingen chance for at få øjenkontakt med maskinføreren, endsige i de grelleste tilfælde overhovedet se ham sidde bag rattet.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
MAN Energy Solutions indgår partnerskab med RUC
Rockwool-produkter leveret i russisk besat by uden samtykke
Dispensation til fordel for bygherre: Får lov til at fjerne 2400 kvm beskyttet natur
Milliardstort klimatilpasningsprojekt bremset: Nu vil kommunen have miljøminister på sagen
Super Dæk Service og Bosch indgår samarbejde: Dæk er stadig kerneforretningen
Venstre fortsætter forhandlinger: Kræver høje ambitioner
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.111