23948sdkhjf

Venstre om beskyttelse af erhvervshavne: - Vi har taget et vigtigt skridt

Ifølge Venstres erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen er der taget et vigtigt skridt i at bevare erhvervshavnene med den politiske aftale om planloven.

- Jeg deler den bekymring, og det, der skete med DLG i Kolding var uheldigt.

Sådan siger erhvervsordfører Torsten Shack Pedersen til Nordiskemedier.dk i kølvandet på, at Søfart har kunne fortælle, hvordan erhvervshavnene føler sig pressede i kommunernes forsøg på byudvikling, der flere steder indebærer at skabe boliger i havneområder.

Han henviser til Danske Shipping- og Havnevirksomheders skræmme-eksempel, hvor Kolding Kommune opsagde lejeaftalen med DLG i 2018 som et led i byudviklingen, der skulle give plads til bl.a. boliger.

For når boligbyggeri rykker tættere på erhvervshavnene, betyder det bl.a., at virksomhederne på havnene bliver udfordrede på at kunne overholde miljølovgivningen for støj og støv til trods for øgede støj- og støvreducerende tiltag.

Men det er skævt, for det bremser virksomhederne i at turde investere i udvidelser med produktionsanlæg eller skibe, fortæller Rolf Bonnichsen, direktør i Stema Shipping til Søfart.  

Henviser til aftale

Derfor efterspørger flere i branchen, at man fra Christiansborg udarbejder en langsigtet strategi for de danske erhvervshavne. 

Her henviser Torsten Schack Pedersen til den politiske aftale, der blev indgået i juni i år mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.

Aftalen handler om planloven og har ét afsnit, der handler om beskyttelse af erhvervshavnene. Her er det vedtaget, at nationale interesser skal indgå i kommuneplanlægningen. 

Det er nemlig kommunerne, der ejer havnene, og som kan bestemme, slår Torsten Schack Pedersen fast og vil ikke gå ind i et spørgsmål om nærmere ændring af den struktur, da det ligger under transportområdet.

Men den politiske aftale om planloven kalder Venstre-ordføreren for "et vigtigt skridt".

- Med den aftale, vi indgik omkring planloven, så har vi taget et vigtigt skridt i retningen af at bevare erhvervshavnene, siger Torsten Schack Pedersen.

Transportministeriet er nu ved at definere, hvilke dele af havnene, der skal defineres som national interesse. Efter planen bliver det offentliggjort i starten af 2023.

Nordiskemedier.dk har forsøgt at få kommentarer fra flere af de øvrige partiers erhvervsordførere uden held. 

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
MAN Energy Solutions indgår partnerskab med RUC
Rockwool-produkter leveret i russisk besat by uden samtykke
Dispensation til fordel for bygherre: Får lov til at fjerne 2400 kvm beskyttet natur
Milliardstort klimatilpasningsprojekt bremset: Nu vil kommunen have miljøminister på sagen
Super Dæk Service og Bosch indgår samarbejde: Dæk er stadig kerneforretningen
Venstre fortsætter forhandlinger: Kræver høje ambitioner
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.11