23948sdkhjf

Slam vækker bekymring ved kunstig halvø: Enhedslisten vil have forbud

Byggeri af kunstig halvø ved København har rejst bekymringer for slamdumping. Nu vil EL have nationalt forbud

Det skal ikke længere være muligt at dumpe slam fra byggerier i havet, uanset hvor i landet det foregår.

Det mener Enhedslisten, skriver politisk ordfører Mai Villadsen på Facebook.

- Alt for længe er havet blevet behandlet som en skraldespand. Derfor foreslår Enhedslisten et forbud mod dumpning af giftigt slam i havet, skriver hun.

Dumping af slam i havet - der i fagsprog kaldes klapning - har længe været diskuteret. Det gælder særligt med byggeriet af den kunstige halvø Lynetteholm i Køge Bugt, som skal føre til en udvidelse af København.

Her er der under opførslen blevet dumpet store mængder bundslam fra Københavns Havn i Køge Bugt.

I alt var planen, at der skulle fjernes 2,5 millioner ton slam fra havnen, som skulle føres ud i bugten.

Men manøvren har vakt bekymring blandt andet i Sverige og en række kommuner omkring Køge Bugt. Det førte til, at et politisk flertal bag projektet i juni besluttede at stoppe dumpningen.

Samme problematik kan dog blive aktuel i forbindelse med udbygningen af Aarhus Havn, skriver Mai Villadsen.

Hun kalder metoden "en alvorlig trussel mod havmiljøet".

- Det har Lynetteholms-projektet for nylig vist med al tydelighed. Havneslam fra en gammel industrihavn kan true og ødelægge miljøet for fisk og andre organismer, skriver hun i sit facebookopslag.

- Vi har også et ansvar for at beskytte den natur, vi ikke kan se - den natur der er under havets overflade.

Mai Villadsen skriver ikke, hvad hun i stedet mener, at man skal gøre med den slam, der skal fjernes, når der skal bygges nyt.

I forbindelse med ændringerne for byggeriet af Lynetteholm blev det dog aftalt, at mudderet skal bygges ind i den første halvdel af halvøen.

Samme model er en mulighed med Aarhus-byggeriet, uddyber Mai Villadsen over for TV 2 Østjylland.

- Man kan bygge materialet ind i fundamentet eller i byggeriet, som man har gjort andre steder. Det er dyrere, men det tager højde for naturen og miljøet, siger hun.

Hos Aarhus Havn er man "i fuld gang med at reducere den mængde, der skal klappes". Det oplyses i en sms til TV 2 Østjylland.

/ritzau/

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.078