23948sdkhjf

Byggebranchen er i modvind - og det vil ramme forskelligt i provinsen og hovedstaden

Det er ikke alle brancher, der står lige så stærkt rustet til det kommende uvejr, viser regnskabsanalyse fra Spar Nord og BDO

Dansk erhvervsliv er i storform trods flere år, hvor kriserne har stået i kø. Det viser en ny regnskabsanalyse af 11.500 danske virksomheder foretaget af Spar Nord og BDO. Robustheden er en vigtig faktor, hvis de skal komme sikkert igennem det uvejr, der er trukket op over Europa.

Det er dog ikke alle brancher, der står lige så stærkt rustet til det kommende uvejr. Analysen viser nemlig, at dele af byggebranchen er kommet i modvind. 45 pct. af virksomhederne indenfor byggeri og anlæg oplevede sidste år ikke fremgang i deres resultat, ligesom en andel på 34 pct. heller ikke formåede at løfte deres egenkapital.

- Byggebranchen har den seneste tid været præget af stor konkurrence, stigende byggeomkostninger og lønninger til medarbejdere. De stigende energi- og materialepriser kombineret med stigende renter kan samtidig betyde, at flere byggeprojekter bliver sat på pause i den kommende tid, og det vil gå udover byggevirksomhederne, hvoraf størstedelen befinder sig i provinsen, lyder det fra Stig Holst Hartwig. adm. direktør i BDO.

Hovedstaden vil dog også mærke til en eventuel nedgang i byggeaktiviteten. Her vil det især gå udover virksomheder indenfor videnservice, eksempelvis arkitekthuse og rådgivende ingeniørvirksomheder:

- Modsat de andre regioner er der en stor koncentration af videnserviceerhverv i Københavnsområdet, og det vil sandsynligvis være blandt de fag, at vi i første omgang vil se krisen kradse. Det gælder arkitekter og ingeniører, der betjener byggeriet, lige såvel som virksomheder, der betjener andre erhverv, også kan blive påvirket, siger Stig Holst Hartwig.

Store udfordringer

Regnskabsanalysen fra Spar Nord og BDO viser også, at efter en længere periode på coronaens præmisser står økonomien og ikke mindst erhvervslivet generelt nu over for en ny udfordring i form af en buldrende inflation, stigende renter, voldsomme energipriser og pressede forsyningskæder.

- Heldigvis, så er de danske virksomheder – ligesom dansk økonomi – generelt kommet stærkt igennem coronapandemien, og meget tyder derfor på, at de møder de nye udfordringer i storform, lyder det i regnskabsanalysen, som altså omfatter det seneste års regnskaber fra flere end 11.500 danske virksomheder med mellem 10 og 999 årsværk, som Spar Nord og BDO har foretaget i forbindelse med erhvervsprisen Succesvirksomhed 2022. Ud af samtlige virksomheder havde 64 pct. sidste år fremgang i resultatet, mens hele 74 pct. formåede at styrke deres egenkapital.

Nedsat forbrug

Ifølge bankdirektør i Spar Nord, Martin Kudsk Rasmussen og adm. direktør i BDO Stig Holst Hartwig, er det svært at spå om, hvilke brancher der bliver hårdest ramt af de mange udfordringer, der lige nu tårner sig op, da det i høj grad afhænger af den enkelte virksomheds økonomiske robusthed og evne til at optimere og tilpasse forretningen. Det tyder dog på, at virksomheder indenfor handel eller transport har lukreret godt på genåbningen. Knap 70 pct. af virksomhederne indenfor begge brancher opnåede sidste år resultatfremgang, mens næsten 80 pct. af virksomhederne i begge brancher løftede deres egenkapital:

- Mens handelsvirksomhederne har nydt godt af danskernes store opsparinger, deres købekraft og deres lyst til at handle, har transportvirksomhederne haft gavn af genåbningen af de internationale markeder samt de stigende fragtrater. Og overskuddet derfra har store dele af begge brancher sandsynligvis brugt på at polstre egenkapitalen og dermed deres forretning. Om det så er nok til at kunne stå imod den krise, der lige nu har ramt dansk og europæisk økonomi, kan kun tiden vise, men det er i hvert fald et stærkt udgangspunkt, forklarer Martin Kudsk Rasmussen, som tilføjer, at de to brancher ikke vil gå ram forbi den kommende krise:

- Vi skal nok ikke forvente at se markante lønstigninger i de kommende år, og kombineret med stigende energipriser vil det sandsynligvis føre til et nedsat forbrug, og det vil ramme handlen. Også transportbranchen vil blive ramt af lavere aktivitet, ligesom fragtraterne begynder at normalisere sig, og det vil samlet set forventeligt medføre en lavere indtjening blandt transportvirksomhederne.

Industrien i farezonen

Selvom 65 pct. af fremstillingsvirksomhederne sidste år havde resultatfremgang, og 75 pct. styrkede egenkapitalen, forventer Stig Holst Hartwig stadig, at industrien også står for skud, når den kommende krise rammer:

- Industrivirksomhedernes konkurrenceevne bliver ikke nødvendigvis forværret, da krisen vil ramme alle producenter i Europa, men det vil få negativ betydning for deres ordrebeholdning og deres udgifter, og det vil føre til en lavere vækst. Det ser vi allerede i Tyskland, hvor industrien de facto befinder sig i en alvorlig økonomisk krise, og det er også begyndt at påvirke virksomhederne herhjemme og især i det jyske, som blandt andet er underleverandører til det europæiske marked, siger han og suppleres af Martin Kudsk Rasmussen:

- Det er den perfekte storm, der har ramt europæisk økonomi, og det kommer til at have konsekvenser for nogen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Konkurrent overtager mærke og medarbejdere efter konkurs
Magtfuld byggeaktør: "Hvis vi er i nærheden af Aarhus, er Den Gamle By min favorit"
Kendt arkitekt deltager i britisk milliardprojekt
Loop Forum følger op på succesen og satser på vækst i 2023
Klimacenter og rederier roser EU for CO2-kvoter for skibe
Rederier vil have EU til at genoverveje CO2-kvote: Sø- og vejtransport bør have samme vilkår
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.078