23948sdkhjf

DF kalder vejafgift for en vandmelon

Transportordfører fra Dansk Folkeparti mener den politiske aftale om vejafgift er den forkerte måde at gribe den grønne omstilling an på. 

Opdateret kl. 13:01 med kommentarer fra Nye Borgerliges transportordfører Mette Thiesen.

- Det er den helt forkerte måde at gribe det an på. 

Sådan siger transportordfører fra Dansk Folkeparti, Alex Arendtsen, om den kilometerbaserede vejafgift, som regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, SF og Enhedslisten indgik i juni måned 2022 og som lige nu er i høring hos relevante brancheorganisationer. 

- Det er en vandmelon, siger Alex Arendtsen og forklarer:

- Den er grøn udenpå men rød indeni, forstået på den måde, at det ser grønt ud udefra, men den er rød, fordi det vil kvæle et erhverv, der fungerer, lyder det.

Aftalen kan blive virkelighed, hvis et rødt flertal fortsætter i regering efter valget, og skal gælde fra 2025. Konkret indebærer aftalen en gennemsnitlig afgiftssats for lastbiler på ca. 1,2 kr. pr. km i 2030.

Risikerer østeuropæiske lastbiler

DTL - Danske Vognmænd har netop indgivet høringssvar til forslaget. I den forbindelse udtrykker administrerende direktør, Erik Østergaard, sin bekymring for vejafgiften til Fremtidens Logistik

Han kalder den for "benzin på inflationsbålet", og han forudser, at den ekstra regning, der bliver for branchen, vil lande hos kunderne. 

Desuden kalder Erik Østergaard det for "kvælende sort plastic på spirende mark". Det er Alex Arendtsen enig i.

- Det vil dræbe branchen, og så er der slet ingen omstilling, siger Alex Arendtsen og uddyber:

- Vi risikerer at det i stedet bliver det østeuropæiske lastbiler, der kører herop, og det er bestemt ikke grønnere, siger han.

Den holdning deler Nye Borgerliges transportordfører Mette Thiesen.

- Det er dybt uansvarligt at pålægge erhverv flere skatter og afgifter og især i den situation, de står i lige nu, hvor alting bliver dyrere. Vi risikerer, at tingene rykker til udlandet, og så udleder de bare mere CO2 der i stedet, siger Mette Thiesen fra Nye Borgerlige.

Tålmodighed er nødvendigt

I stedet mener DF, at der skal mere tid til.

- På sigt er jeg sikker på, der nok skal findes en løsning. Vi er bare nødt til at vente på, at teknologien er der. Den er der ikke lige nu, siger Alex Arendtsen.

- Vi er nødt til at have noget tålmodighed. Jeg tror, der går minimum fem år, før teknologien er der, siger han.

Det er også holdningen hos Nye Borgerlige.

- Vi har stor tiltro til, at transportbranchen gerne vil den grønne omstilling, og at de skifter til grønnere alternativer så snart, teknologien er der til det. Det tager bare den tid, det tager, og det nytter ikke noget med denne her klimanationalisme, som kun fokuserer på klimaet i Danmark, for det ender bare med, at arbejdspladser og erhverv flytter til udlandet, lyder det fra Mette Thiesen.

Ifølge Transportministeriet skønnes den samlede aftale at reducere CO2-udledningen med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og ca. 0,4 mio. ton i 2030.

Venstre er ligeledes imod aftalen, som de kalder gift for inflationen.

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Fra kontingent i en cigarkasse til 67.000 tilskuere og et velkendt brand: Organisationer hylder Skills
Lakridsmager troede, at han stod med et usælgeligt produkt: - Det grænser sig til vanvittige
Plastproducent går konkurs
EU-udspil skal fremme genanvendelse af plastaffald
Frugt bærer frugt: Medarbejdere giver donation til julehjælp
Inflationen falder en smule i eurolandene
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.125