23948sdkhjf

Værft slipper flere oplysninger om Molslinjens nye elfærger ud til offentligheden

Nye færger til Samsø og Als forberedes til autonom drift og bliver 16 meter længere end de færger fra Langelandsbælt, de deler udseende med

Cemre Shipyard, der skal bygge Molslinjens to nye kommende store elfærger, går nu ud med flere oplysninger om nybygningsprojektet.

Designet er resultatet af et langt og stærkt partnerskab mellem Molslinjen og OSK-Ship Tech. Anders Ørgård, OSK-Ship Tech

De to nybygninger, der henholdsvis skal indsættes på Ballen – Kalundborg- og Bøjden - Fynshav-ruten, får som tidligere antydet generatorsæt. De i alt fire generatorsæt på hver 493 kW skal dog alene fungere som backup til batteripakkerne, som skal lades fra land. I fald, at generatorerne skal anvendes, skal de drives af HVO-diesel (Hydrogenated Vegetable Oil).

Hverken rederi eller værft oplyser fortsat ikke noget om kapaciteten på batteripakkerne, men løfter sløret for propellerpakken, som på hvert skib kommer til at bestå af fire rorpropel-thrustere af den nye Permanent Magnet-type, hvor propellen svæver i et magnetfelt uden fysisk kontakt med motoren (statoren).

Designet af OSK

Der oplyses desuden, at de nye færger designes til at kunne opfylde Bureau Veritas’ notationer vedrørende delvis autonom drift; ”auto-crossing” og ”auto-docking”. Færgerne designes i øvrigt af OSK-Ship Tech.

- Designet er resultatet af et langt og stærkt partnerskab mellem Molslinjen og OSK-Ship Tech. Vi har udviklet en værdifuld forståelse for ejerens forretnings- og driftsstrategi kombineret med muligheden for at påvirke og optimere hele rejsen fra passageren, der ankommer til havnen og senere forlader fartøjet mod deres endelige destination, udtaler Anders Ørgård fra OSK-Ship Tech, og uddyber:

- State-of-the-art designet bygger bro over skibets komplette forretningsmodel ved at fokusere på energiforbrug, produktionsomkostninger og passageroplevelse. Vores samarbejde med Cemre Shipyard vil bringe projektet til et nyt niveau, så skibene kan operere med en minimal påvirkning af miljøet ved at drives af den mest CO2-effektive energi fra danske havvindmøller.

Ekstra 16 meter

I meddelelsen fra Cemre Shipyard oplyses også færgernes ydre dimensioner, som bliver 116,8 gange 18,2 meter.

Umiddelbart ligger de to nye elfærgers ydre design meget tæt op af Molslinjens to nuværende færger på Spodsbjerg – Taars-ruten. De to dieselelektriske færger med hver fire Schottel-propellere, der blev bygget i 2012 af det tyske værft Sietas, har samme bredde, men er godt 16 meter kortere. De to Spodsbjerg – Taars-færger har en vogndækskapacitet på 325 lanemeter, der i personbiler svarer til 122.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Fra kontingent i en cigarkasse til 67.000 tilskuere og et velkendt brand: Organisationer hylder Skills
Lakridsmager troede, at han stod med et usælgeligt produkt: - Det grænser sig til vanvittige
Plastproducent går konkurs
EU-udspil skal fremme genanvendelse af plastaffald
Frugt bærer frugt: Medarbejdere giver donation til julehjælp
Inflationen falder en smule i eurolandene
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.094