23948sdkhjf

Storentreprenør kunne selv sætte prisen på 30 kilometer jernbane på Lolland

M.J. Eriksson var eneste byder - og 39 procent over estimeret pris, da BaneDanmark i 2021 udbød sidste del af anlægsentreprisen på Ringsted-Femern jernbanen. Det skriver nichemediet FemernReport.com.

Danmarks største jord- og anlægsentreprenør kunne i det store hele selv sætte prisen på anlægsentreprisen på den nye Ringsted-Femern jernbane. 

FemernReport har fået aktindsigt i udbuds- og tilbudsprocessen hos BaneDanmark, og af den fremgår det, at BaneDanmark kun modtog ét tilbud på opgaven.

Det ”vindende” tilbud fra M.J. Eriksson lød på 897.127.795 kr. og 26 øre. 

I udbudsmaterialet havde BaneDanmark estimeret opgaven til cirka 70 mio. euro – eller cirka 521 mio. kr. 

M.J. Erikssons tilbud var med andre ord 376 mio. kr. dyrere, end den pris BaneDanmark havde regnet med at skulle betale. Det svarer til en pris, der er 39 pct. over det forventede, skriver FemernReport.com, der er et nichemedier, der dækker Femernbyggeriet.

I forbindelse med Femernprojektet skal 30 kilometer jernbanestrækning på Lolland udvides fra ét til to spor, og der skal etableres en ny station ved Holeby. M.J. Eriksson er allerede i gang med arbejdet. 

Anlægsentreprisen på jernbanestrækningen fra Ringsted til Nykøbing Falster blev også givet til M.J. Eriksson tilbage i 2016. Dengang kom der dog fire tilbud på arbejdet, skriver FermernReport.com.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Femern
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25