23948sdkhjf

Esbjerg-virksomhed har vundet kæmpe kontrakt - skal bruge 200 nye kolleger til Nordsøen

Det går stærkt for virksomheden SubC Partner A/S i Esbjerg, der er ved at rekruttere i stor stil for at kunne udføre den kæmpestore drifts- og vedligeholdelsesopgave på franske TotalEnergies’ anlæg i Nordsøen

SubC Partner A/S i Esbjerg, der beskæftiger omkring 120 medarbejdere, skal bruge yderligere 200 nye medarbejdere til at varetage den kæmpestore drifts- og vedligeholdelsesopgave, som man i juni har vundet for franske TotalEnergies på den danske del af Nordsøen.

Kontrakten er vundet i partnerskab med franske Altrad’s britiske afdeling, og er en såkaldt FMC-kontrakt. (Fabric Maintenance Contract, red.)

- Det er en stor opgave, vi har påtaget os, og vi er ydmyge overfor den, men vi er også stolte af, at det lykkes at holde så stor en opgave her i Esbjerg, og vi glæder os til for alvor at komme i gang, siger adm. direktør i SubC, Tonny Klein.

Det er en stor opgave, vi har påtaget os, og vi er ydmyge overfor den, men vi er også stolte af, at det lykkes at holde så stor en opgave her i Esbjerg, og vi glæder os til for alvor at komme i gang Tonny Klein, adm. direktør, SubC Partner A/S

- Vi skal bruge smede, mekaniske folk, formænd, elektrikere, planlæggere, ingeniører, maskinmestre og lign. Vi håber og tror på, at der er folk at få, og vi har allerede fået nye folk ombord, som har branchekendskab, men vi skeler også til andre brancher, bl.a. byggebranchen, siger han.

Op til ni år

Kontrakten er den største som SubC Partner hidtil har fået hjem. Den løber over de næste fem år, og med en mulighed for forlængelse i to gange to år, således at den samlet potentielt kan løbe over de næste ni år.

Opgaven er lige ind i kernen på de kompetencer, som SubC Partner kan tilbyde. Firmaet kommer med løsninger på komplicerede offshore-opgaver. Udover at tilbyde offshore inspektion, reparationer og installationer, producerer og sælger firmaet også selv komponenter.

- Vi opererer på flere plan, som er med til at gøre os fleksible og attraktive, fordi vi kan komme med samlede løsninger. Vi er gode til at fungere i partnerskaber, når der er specielle kompetencer, der skal i spil, forklarer han og tilføjer, at det gælder både marine- og offshoresektoren, samt vindmøllesektoren.

Global operatør og producent

Firmaet har blandt andet udviklet og patenteret en såkaldt crawler.

Robot crawleren kan arbejde hvor bølgerne brækker samt under vandet. Den er fjernstyret og griber om store rør, hvor den kan flytte sig hen ad røret, og samtidig operere med eksempelvis skæreværktøj, måleinstrumenter, rengøringsværktøj eller andet nødvendigt udstyr.

Et andet eksempel på virksomhedens opfindsomhed er deres COALA – den griber om røret under vand ligesom crawleren, men er selvsejlende og styres som en ROV. Her løser man eksempelvis opgaver på Gormfeltet med afrensning og inspektion fra brøndene.

Patenteret kranarm

Et helt tredje produkt, som produceres og sælges globalt, er JibFlex, en fleksibel kranarm, der er formet næsten som lænken på et armbåndsur i vandret position. Det unikke design gør både vertikal og horisontal flytning muligt. Den er skabt til at forbedre løfteoperationer, hvor ingen konventionelle løftebjælker eller krane kan operere, fordi pladsen er snæver, eller konstruktioner er en hindring, for eksempel i et vindmølletårn, på en boreplatform, eller på et værksted.

- Produkterne sælger vi over hele verden i samarbejde med Baker Hughes, som er en kæmpestor global virksomhed, fortæller Tonny Klein.

Mangler plads

Firmaet var sidste år på opkøb, idet man overtog Norsea’s division Steel & Paint, der også ligger i Esbjerg. De to virksomheder har i lang tid haft et tæt samarbejde, hvor omkring 25 medarbejdere skiftede arbejdsgiver.

- Alt i alt er vi jo en voksende virksomhed, og vi mangler plads, og behovet bliver ikke mindre af, at vi bliver så mange flere, siger Tonny Klein.

Alt i alt er vi jo en voksende virksomhed, og vi mangler plads, og behovet bliver ikke mindre af, at vi bliver så mange flere Tonny Klein, adm. direktør, SubC Partner A/S

Indtil videre har man kunnet klare sig ved at optimere på pladsen i de eksisterende faciliteter, samt at leje sig ind et andet sted på kanten af havnearealet i Esbjerg, hvor en række projektledere, planlæggere og andre FMC-relaterede medarbejdere sidder.

- Det er ikke en langtidsholdbar løsning, men det giver mening at rykke tæt på Altrad i forbindelse med partnerskabet på FMC-kontrakten, og så arbejder vi fortsat videre på en mere langsigtet plan, hvor vi igen kan samle alle under ét tag i Esbjerg, siger han.Tonny Klein ser frem til en øget aktivitet på Esbjerg Havn som følge af større aktiviteter i Nordsøen.

- Det giver jo nogle muligheder, og vi er da også klar til at byde ind, hvor det passer fornuftigt ind i vore kompetencer, siger han.

Om SubC Partner A/S

Det er Tonny Klein og Rune Værndal, der sammen ejer og driver SubC Partner A/S i Esbjerg. Offshore capital partners ejer 100% af SubC Partner. Offshore Capital Partners ejes af Rune Værndal og Tonny Klein med hver 35 pct.  De sidste 30 procent ejes ligeligt fordelt af 3 private investorer. 

Sidste regnskabsår var firmaet noget ramt af corona’en, og det blev til et underskud på ca. 7 mio. kroner, baseret på en bruttofortjeneste på 40,4 mio. kroner. Selskabet oplyser ikke omsætning. Årene forinden har resultaterne været positive.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Fra kontingent i en cigarkasse til 67.000 tilskuere og et velkendt brand: Organisationer hylder Skills
Lakridsmager troede, at han stod med et usælgeligt produkt: - Det grænser sig til vanvittige
Plastproducent går konkurs
EU-udspil skal fremme genanvendelse af plastaffald
Frugt bærer frugt: Medarbejdere giver donation til julehjælp
Inflationen falder en smule i eurolandene
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.125