23948sdkhjf

Ingen drages til ansvar i retten for løsrevet togvogn på Storebælt

Hverken personer eller virksomheder kan i straffelovens forstand drages til ansvar for hændelse på togbro

Ingen personer eller virksomheder vil blive tiltalt i en sag, hvor en togvogn rev sig løs på Vestbroen over Storebælt den 13. januar 2021.

Det har Statsadvokaten i Viborg afgjort, oplyser anklagemyndigheden på sin hjemmeside mandag.

Den pågældende sag handler om en vogn, der havde løsnet sig fra sit fæste. En trailer var dermed tæt på at falde af godstoget. Der skete dog ingen ulykke ved episoden.

Det er anden gang, at jurister har set på, om der skulle rejses en straffesag mod nogen i forbindelse med en løsrevet togvogn.

- Anklagemyndigheden har vurderet, at der heller ikke i dette tilfælde er grundlag for at rejse tiltale i sagen, udtaler Jakob Berger Nielsen, Statsadvokaten i Viborg.

- Hverken enkeltstående personer eller virksomheder har handlet på en måde, der gør det muligt at placeret et strafferetligt ansvar, siger han videre i pressemeddelelsen.

I 2019 kostede en ulykke på Storebæltsbroen otte mennesker livet. Det skete, da en sættevogn netop havde løsnet sig fra et godstog og ramte et modkørende passagertog.

Havarikommissionen har undersøgt hændelsen i 2021.

Kommissionen vurderede i den forbindelse, at sættevognstraileren var læsset korrekt med hovedbolten i lommevognens skammel, men at skamlens låseevne enten var mangelfuld eller ikke til stede.

Selv om der er visse lighedspunkter med omstændighederne ved ulykken i 2019, er der tale om en anden type materiel.

- Der er ingen indikationer på, at den manglende fastlåsning var en forsætlig handling. Der er heller ikke noget, som indikerer, at en person eller en virksomhed har handlet så uagtsomt, at det kan straffes efter de regler, som gjaldt på gerningstidspunktet, siger Jakob Berger Nielsen mandag.

I Havarikommissionens undersøgelse blev der dog udtalt kritik af selskabet DB Cargo og Trafikstyrelsen.

Typen af lås på togvognen var lavet på en måde, så den reelt ikke holdt traileren ordentligt fast, oplyste Transportministeriet.

Det vidste DB Cargo, men selskabet fortsatte alligevel med at bruge vogne med den pågældende lås indtil hændelsen for et år siden.

DB Cargo indberettede problemet til Trafikstyrelsen, som oprettede en tilsynssag. Men selv om styrelsen spurgte ind til sagen, endte styrelsen med at acceptere forklaringen fra DB Cargo om, at låsen var godkendt.

Det var en borger, der den 13. januar 2021 gjorde politiet opmærksom på, at en vogn på et godstog vippede på vej over lavbroen på Storebælt i retning mod Fyn.

Havarikommissionen vurderede, at der under lidt andre omstændigheder kunne have været risiko for en alvorlig ulykke.

Siden episoden fra 2021 er der indført et påbud om supplerende sikkerhedsforanstaltninger, når der køres med sættevognstrailere.

/ritzau/

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Fra kontingent i en cigarkasse til 67.000 tilskuere og et velkendt brand: Organisationer hylder Skills
Lakridsmager troede, at han stod med et usælgeligt produkt: - Det grænser sig til vanvittige
Plastproducent går konkurs
EU-udspil skal fremme genanvendelse af plastaffald
Frugt bærer frugt: Medarbejdere giver donation til julehjælp
Inflationen falder en smule i eurolandene
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Leder IDAG
Søfart
PlastForum DK
Kommunefokus
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.11