23948sdkhjf

Norge tager den grønne tete på klimatopmøde

Norge benytter COP27 i Egypten til at være med helt fremme, når det gælder den grønne omstillingen inden for søfart

Klimatopmødet, COP27, har også fokus på den grønne omstilling inden for søfart og her er Norge med helt fremme, når det gælder nye initiativer og samarbejder på tværs af lande. Sammen med USA har den norske regering etableret Green Shipping Challenge, der forpligter norske maritime klyngeorganisationer, redere, erhvervsorganisationer og klassifikationsselskaber til at samarbejde om at at opnå nul-emissioner for den maritime sektor. I første omgang er målet at reducere emissionerne fra skibsfarten med 50 % inden 2030.

Parterne skal også arbejde på udvikling og bygning af nye grønne skibe.

Et andet initiativ, hvor Norge også er primus motor er med et forslag om at etablere grønne skibsruter - korridorer, hvor Norge er gået sammen med USA, Holland, Norge, Singapore og Storbritannien.

Grønne korridorer

I de grønne korridorer og ikke mindst netværkets havne vil alternative brændstoffer være tilgængelige til brug for lav- og nul-carbon-emitterende fartøjer. Fordelen ved de grønne korridorer er, at rederier, befragtere og havne kan fokusere deres indsats, så fartøjer og infrastruktur passer sammen, og dermed være med til at ambitionerne for den grønne omstilling kan indfries.

Et første forsøg på etablering af en grøn korridor på ruten mellem Singapore og Los Angeles, der er en af klodens mest trafikerede.

De norske initiativer har støtte fra en bred vifte af interesseorganisationer og virksomheder, der også deltager i Cop27 i Egypten. 

- Vi er klar til at indgå i et forpligtende partnerskab med myndighederne for at nå vores nationale klimamål, og det er et stort skridt i retning af tættere samarbejde, siger clusterchef Daniel Garden fra GCE Blue Maritime i en pressemeddelelse om initiativerne og han uddyber:

- For at have den mindste påvirkning på verdens naturressourcer skal omstillingen bestå af både et grønt omstillingsprogram for eksisterende skibe, samt et omfattende grønt nybygningsprogram. Partnerne vil også bidrage til spirende grønne skibskorridorer i Europa gennem udvikling af havneinfrastruktur langs den norske kyst.

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125