23948sdkhjf

Etablering af Aarhus Letbane bliver tocifret millionbeløb dyrere end beregnet

Det bliver 81 mio. kr. dyrere at etablere letbanen i Aarhus.

Letbaneskinner er for længst anlagt og de hvide og rødstribede letbanetog kører fra Odder i syd gennem Aarhus til Grenå i nord. Men Aarhus Kommune og Region Midtjylland skal endnu engang finde penge til etableringen af den østjyske letbane.

81 mio. kr. – eller 4,1 pct. – gik udgifterne til anlægsarbejderne over det bevilligede, viser anlægsregnskabet for letbanens etape 1, som er fremlagt til godkendelse mandag i Magistraten i Aarhus Kommune. Bevillingen til del 1 var på samlet 1.959,5 mio. kr., og regnskabet viser nu at være på 2.040,5 mio. kr.

Ekstraudgiften passer dog til de løbende rapporter til bestyrelsen, fremgår det også af dagsordenen til Magistratens møde.

Del et er anlægsbudgettet på cirka 2 mia. kr. og dækker selve jernbanen med skinner, stoppesteder og signalanlæg. Samlet løbet budgettet for etableringen af Aarhus Letbane op på 4,3 mia. kr. og består desuden af en del to – til cirka 2,3 mia. kr. – med værksted og andre faciliteter samt letbanetog.

Aarhus Letbane - etape 1

Første del af Aarhus Letbane, der løber mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby, blev taget i brug i december 2017. Åbningen blev dog udskudt i flere omgangen, og skulle være sket den 23. september samme år. En manglende sikkerhedsgodkendelse førte dog til en aflysning af indvielse dagen før.

Det kostede tilsvarende forsinkelser på følgende strækningen. De følgende letbanestrækninger - Odderbanen mellem Aarhus og Odder og en strækning fra Universitetshospitalet til Lisbjergskolen – åbnede for driften i august 2018. De sidste dele af første etape i form af Grenaabanen mellem Aarhus og Grenaa samt en ny strækning mellem Lisbjerg og Lystrup åbnede i april 2019.

Den færdige letbane består af den nybyggede indre strækning fra Aarhus til Lisbjerg og Lystrup samt de tidligere jernbaner Odderbanen mellem Aarhus og Odder og Grenaabanen mellem Aarhus og Grenaa. Letbanen har en samlet længde på cirka 110 km og 48 stationer, der betjenes af to linjer.

De ekstra 81 mio. kr., der nu skal findes, er fordelt med 10 fra Region Midtjylland og 71 mio. kr. fra Aarhus Kommune.

Fra kommunal side er der lagt op til at brude en reserve hertil på 27 mio. kr. og låne de resterende 44 mio. kr.

Senere på året kommer endnu et regnskab for letbanen, nemlig driftsanlægget.

Det omfatter indkøb af letbanens tog, opførelse af værksted, vaskehal og kontorbygning. Samt elektrificering af Odderbanen og Grenåbanen og etablering af krydsningsstationer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Arkitektdirektør bor på Østerbro, men sover gerne i hængekøje: - Det primitive liv tiltaler mig
Dansk modebranche sætter rekord - men det bliver ikke ved, mener direktør
Ekspert: Presset stålmarked giver mulighed for lukrative handler
Krigen i Ukraine sender Femern-entreprenører på europæisk ståljagt
Konkurrencefelt på milliardudbud lever ikke op til forventningerne: Kun to har sendt tilbud
Global dansk førerposition på skibsdesign blev anerkendt med initiativpris
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart
PlastForum DK
Fremtidens Logistik
FemernNews
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.141