23948sdkhjf

Femern-forbindelsen føder lærlinge i hundredvis: Hos Give Steel vil mindst ti lærlinge være på projektet

Nordeuropas største anlægsprojekt – Femern-forbindelsen – skal kunne dokumentere brugen af 500 lærlingeårsværk.

Femern Link Contractors, der skal støbe tunnelens betonelementer, tegner sig alene for 470 lærlingeårsværk, mens Give Steel, der vandt ordren på 8.000 ton stålkonstruktion, forventer, at mindst 10 lærepladser får direkte tilknytning til Femern-projektet.

- Vi har i dag 29 lærlinge i Give Steel, to af dem er ansat direkte fra Lolland i forbindelse med projektet. Dertil kommer ansættelser som afledt effekt af ordren, siger Anette Maria Christensen om lærlingerekrutteringen til Herning Folkeblad.

Anette Maria Christensen er bæredygtighedschef og marketingdirektør hos Give Steel og hun fortæller, at Give Steel helt fra starten har haft høje ambitioner om at ansætte så mange lærlinge som muligt i kølvandet af det kolossale anlægsprojekt.

Mindst 10 til Femern

Give Steel er godkendt til 49 lærlinge, og ifølge virksomheden selv får som nævnt mindst 10 lærepladser direkte tilknytning til Femern-projektet.

Femern-forbindelsen i tal

Arbejdshavnen er på 500.000 kvadratmeter og har en sejldybde på 10,3 meter. Havnen skal modtage op mod 80.000 ton sand, sten, cement og stål om ugen i anlægsfasen. Det samlede areal for byggepladsen i Rødbyhavn svarer til cirka 300 fodboldbaner. Tunnelfabrikken, hvor elementerne støbes, er på cirka en million kvadratmeter. Tunnelen består af 79 enkeltelementer og 10 mindre specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.

Et standardelement vejer 73.000 ton og er 217 meter langt, 42 meter bredt og 10 meter højt.

Tunnelens anlægsbudget er på 52,6 milliarder kroner - inklusive en reserve på 7 milliarder kroner.

Femern Bælt-tunnelen ventes at stå færdig i 2029. 

Femern A/S

Hver måned rapporterer virksomheden antallet af timer leveret af lærlinge og CSR-relaterede ansættelser på projektet til Femern Link Contractors, hvilket både er relevant at rapportere og en kontraktlig forpligtelse.

Oplagt til lærlinge-rekruttering

Et så stort projekt som Femern-forbindelsen er oplagt til lærlinge-rekruttering, mener Emilie Juel-Helwig, der er direktør for bæredygtighed og regulering i Femern A/S.

- Det giver et ansvar for at uddanne unge, der skal lave fremtidens infrastrukturprojekter. Når man bygger så stort, forpligter det. Det er en investering i fremtiden, men også her og nu, fordi det giver værdi at have lærlinge med i projektet, siger hun til Herning Folkeblad.

Det er ikke Femern A/S selv, der ansætter lærlinge, men derimod selskabets samarbejdspartnere. Femern Link Contractors, der skal støbe tunnelens betonelementer, tegner sig for 470 lærlingeårsværk, Fehmarn Belt Contractors, der står for gravearbejdet, skal levere 15 lærlingeårsværk, der allerede er realiseret, og når Femern Systems Contractors rykker ind og etablerer el- og sikkerhedsinstallationer i tunnelen, bidrager den samarbejdspartner med yderligere 15 lærlingeårsværk, skriver Herning Folkeblad.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Arkitektdirektør bor på Østerbro, men sover gerne i hængekøje: - Det primitive liv tiltaler mig
Dansk modebranche sætter rekord - men det bliver ikke ved, mener direktør
Ekspert: Presset stålmarked giver mulighed for lukrative handler
Krigen i Ukraine sender Femern-entreprenører på europæisk ståljagt
Konkurrencefelt på milliardudbud lever ikke op til forventningerne: Kun to har sendt tilbud
Global dansk førerposition på skibsdesign blev anerkendt med initiativpris
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart
PlastForum DK
Fremtidens Logistik
FemernNews
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.093