23948sdkhjf

Tysk jernbane bliver ikke klar til Femern-tunnelens planlagte indvielse

Jernbanen på den tyske side af Femern-forbindelsen er blevet forsinket og når formentlig ikke at blive klar til tiden

Indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029 bliver efter alt at dømme uden tog – i hvert fald uden tog, der vil kunne fortsætte fra tunneludmundingen på tysk side og videre til det tyske fastland og Lübeck.

Det fremgår af en orientering til Folketingets Transportudvalg fra transportminister Trine Bramsen (S). Det skriver TV2 ØST.

- DB Netz AG har på et møde den 11. maj 2022 oplyst, at de tyske jernbanelandanlæg forventes at stå klar i december 2029, det vil sige nogle måneder senere, end den faste forbindelse, skriver ministeren i sin orientering.

Det er selskabet DB Netz AG, som har ansvaret for byggeriet og udvidelsen af den 88 kilometer lange jernbane på tysk side mellem Femern Bælt-tunnelen og Lübeck, hvor jernbanen skal forbindes til det øvrige tyske jernbanenet.

Da Danmark og Tyskland i 2008 underskrev statskontrakten om en fast forbindelse over Femern Bælt, forpligtede Danmark sig til at stå for at bygge og betale for tunnelen. Til gengæld forpligtede Tyskland sig til at opgradere infrastrukturen på tysk side.

Hvis jernbanen ikke når at blive klar til tiden, vil det derfor være et brud på statskontrakten. Og det ærgrer transportminister Trine Bramsen.

- Det er ikke i orden, hvis de bliver forsinkede, det er det hverken for de mange danske borgere, der skal bruge det, men altså heller ikke for de tyske eller for den sags skyld andre borgere, som skal have stor gavn af det her, siger hun til TV2 ØST.

Indtil videre er den tyske jernbane forsinket med nogle få måneder. Men Femern A/S, der er bygherre, vurderer, at den tyske tidsplan for færdiggørelsen af jernbanen er optimistisk:

- Den foreliggende tidsplan om ibrugtagning af den fuldt udbyggede jernbanestrækning i 2029 er udtryk for et best-case scenarie, fremgår det af notatet, hvor der bliver henvist til tidligere erfaringer fra den tyske myndighedsgodkendelsesproces for Femern Bælt-forbindelsen:

- Den komplicerede tyske myndighedsgodkendelsesproces medfører en væsentlig risiko for forsinkelser.

Hos DB Netz AG fastholder man dog, at jernbanen ventes at stå klar i december 2029.

- Vi håber meget på at være klar med vores del af Femern Bælt-projektet i udgangen af 2029, skriver de i et svar til TV2 ØST.

Ligesom det er tilfældet i Danmark, kommer der også nye køreplaner for den offentlige trafik hvert år i december i Tyskland, og det er angiveligt derfor, tyskerne satser på, at jernbanen skal være klar der:

- I Tyskland har vi en køreplansændring for vores Deutsche Bahn-tog hver december. Derfor starter vi i december 2029.

I alt skal der på tysk side bygges 88 kilometer dobbeltsporet jernbane med kørestrøm mellem Lübeck og Femern Bælt-tunnelen. Heriblandt en tunnel mellem det tyske fastland og øen Femern.

Men der er fortsat ikke givet tilladelse til byggeriet af den tyske jernbane fra de tyske myndigheder. DB Netz AG regner med, at alle byggetilladelser er på plads i slutningen af 2026.

En del af forsinkelsen skyldes, at den tyske Forbundsdag har besluttet at afsætte midler til bedre støjbeskyttelse langs jernbanestrækningen.

Derfor måtte DB Netz AG trække en del af ansøgningerne om byggetilladelse tilbage og tilpasse dem til de nye støjtiltag. Det har angiveligt medført en forsinkelse de pågældende steder på to år.

Forsinkelsen af jernbanen vil også gå ud over økonomien for selve Femern forbindelsen, da der vil være færre indtægter så længe, der ikke kan køre tog gennem tunnelen.

Femern A/S har ikke ønsket at stille op til interview, men i et svar til TV2 ØST skriver de:

- Indtægter fra jernbanedriften udgør kun en mindre del af den samlede indtægt. En planmæssig åbning af vejtrafik medio 2029 og jernbane senere i samme kalenderår vil kun påvirke projektets tilbagebetalingstid marginalt.

Transportminister Trine Bramsen vil nu mødes med sin tyske kollega for at drøfte tidsplanen for den tyske jernbane:

- Det håndtag, jeg har at trække i, det er jo at blive ved med og rykke tyskerne, rejse bekymringen og bede dem om at redegøre for, hvor de er henne af i processen, fastslår hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094