23948sdkhjf

Stor bøde til virksomhed: Baderinge blev markedsført som miljøvenlige uden at være det

Markedsføringsloven blev overtrådt i forbindelse med reklamer for baderinge fra Liewood A/S, fastslår en byretsdom.

Man må ikke markedsføre en vare som værende 'miljøvenlig', hvis ikke man kan underbygge sin påstand.

Det har Københavns Byret slået fast overfor selskabet Liewood A/S, der nu er dømt til at betale 25.000 kr. i bøde.

"Forseelsen var en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning, da virksomheden markedsførte baderingene ”Baloo Swim Ring” som miljøvenlige, selv om de ikke var det," lyder det fra Forbrugerombudsmanden, der politianmeldte selskabet efter at have modtaget en klage over markedsføringen af baderingene. 

I følge Forbrugerombudsmanden markedsførte liewood.com fra 15. april til 16. juli 2020 baderingene med udsagnet ”made from BPA free ecofriendly PVC”. I stort set samme periode markedsførte selskabet baderingene i to opslag på Instagram og Facebook med udsagnene ”made from BPA free ecofriendly PVC” og ”#ecofriendly”.

- Hvis virksomheder er i tvivl om deres markedsføring er lovlig, så har vi offentliggjort både en kvikguide og en vejledning om, hvordan de kan sikre sig, at de ikke begår ”greenwashing”, når de markedsfører deres produkters miljømæssige fortrin, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen i en udtalelse.

Lovgrundlag

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Det er en betingelse for, at § 5 er overtrådt, at markedsføringen er egnet til at påvirke forbrugernes økonomiske adfærd, jf. markedsføringslovens § 8.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Nyt tiltag i lokal Kvickly skal sikre længere levetid på varerne
Haas afslører: Her er Kevins nye Formel 1-racer
Bro-direktør ser store flaskehalse ved Femern-åbning
Stålpriser stiger på lav kapacitet og CO2
Ny installatør-kæmpe vil opkøbe virksomheder hver måned
Rambøll øjner stigende marked for sænketunneler: - Her er vi i den absolutte verdenselite
Nordiske Medier:
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Energy Supply DK
RetailNews
Transportmagasinet
Magasinet Pleje
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart
PlastForum DK
Fremtidens Logistik
FemernNews
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.078